söndag 16 september 2012

Städsöndag




 Städa på en söndag! Det hade inte varit att tänka på förr i tiden. Men nu hade jag lite "tid över" och huset var i stort behov av genomstädning, så det var liksom inget att tveka på.
Städade från halv tio till nästan klockan fem, så det var i sanning ett skitigt hus som fick sig en make over.
Tycker inte att det är ett dugg tråkigt att städa... kanske för att man gör det så sällan... och då ser man verkligen resultatet av sitt arbete. Man känner sig riktigt nöjd efter genomfört arbete, och det tycker jag att man har all rätt att göra.


 När barnen flyttar hemifrån, så är det många som gör om de gamla flick/pojkrummen till andra slags rum.
Hos oss har allt fått stå kvar, och så har vi hoppats på att saker försvinner efter hand, att döttrarna kommer på att det är något de behöver, varje gång de kommer till sitt barndomshem.
Rummen lär få stå kvar så länge vi finns här, vi behöver ju inte dessa rum till något annat. Och Karins säng är väldigt skön att sova i, om snarkvolymen är för hög i sovrummet....
I ett hörna i Karins rum, har en kasse inköpt på Återbruket i Tranemo eller Limmared, stått i många år. Karin är inte så ofta på besök i barndomshemmet, och alla gånger hon varit här, har jag bett henne ta med de ouppackade kassarna. De återkommande vädjandena har inte blivit hörsammade, så idag tog jag helt resulot och kollade vad som dolde sig i de tidningsinpapperinlagna paketen.
2005 stod det f.ö.  på tidningspapperet.  I sju år har kassen stått där i sitt hörn. Nu fick jag fina kaffekoppar i nostalgistil och en användbar form. För efter sju är går äganderätten över till upphittaren... eller hur Karin?


 En kasse med CDs fanns också. Hittade en del okända artister, men också Doors och Bob Marley. Får också övergå till upphittaren, som nu kan lyssna på nostalgimusik i CD-radion i köket. Annars känns det som om CDns utgångsdatum för längesedan är passerad. Spotify löser ju (nästan) allt!


När jag skulle damma hyllan i Johannas rum fick jag syn på en liten hög med foton. 1996 togs denna bild, på det stora potatisfältet nere vid Hjälmån. Då hade svärmor och svärfar flyttat potatisodlingen från den magra åkrarna här uppe i Moghult, till vännernas stora bördiga lerjordsland.
Idag är det ingen som odlar potatis, bara "potatisbonden" i Algustorp.
Nostalgikänsla en masse, gav den här bilden!

Städa är helt ok  roligt, klippa gräs och sköta trädgård likaså.Bara en sak som jag tycker är tråkig, och det är att laga mat. C-E lagar mycket mat här hemma, men nu har han jobbat halva dagarna lö- sö, under två helger och då får jag fixa lunchen.
Vet varför jag inte gillar matlagning .... den ska ske dagligen.... och resultatet av längre eller kortare tid vid spisen, det är uppätet på en kvart. En städning står sig i flera veckor, en trädgårdsskötsel iallafall en vecka.


Igår löste vi kvällsmaten utan att behöva laga till något alls. Vi åkte till Värnamo, till Sveriges tredje bästa sushi-restaurang och köpte fyra portioner sushi och sedan åkte vi till Hjälshammar och delade kvällmat med Johanna och Martin.
Första gången jag åt sushi var när Karin var ganska nyinflyttad till sitt första boende i Malmö, vid Gustav Adolfs torg. Hon tog med resten av sin familj och faster Helena på en sushirestaurang i samma kvarter. Tyckte väl att det var så där gott, men efter att ha ätit sushi från Värnmo-restaurangen, så tycker jag att sushi är bland det godaste som finns. Känns rent och nyttigt! Nu hade Johanna sagt att jag skulle köpa portioner på tio bitar, men min förvirrade hjärna adderade med två och så blev det på gränsen till för mycket av det goda. Man kan lämna, jag vet, men frosseri är väl den dödssynden som ligger närmast mig, så resultatet av den goda måltiden det blev en overmätt, redan överviktig tant!


 Kul att höra Johannas visioner om ett hönshus. Beundrar henne för att hon fixar det hon vill, något som jag aldrig klarat. Har inte varit tillräckligt envis. Tog en promenad och kollade på hennes grannes hönsgård. Såg kul ut, nästan så att jag också blev lite hön-sugen. Men att bygga ett hönshus är betydligt svårare än att bygga ett växthus....
Växthuset är väl så där kul nu. Konstaterar att det ligger lite för mycket i skugga nu.... den förmiddagsskugga som är sommartid, den ser jag bara som en fördel på varma dagar. Problemet var att det inte var så många varma dagar i somras. I september så är det bara någon timmas direkt sol på växthuset, så det går långsamt med mognandet.
Gurkorna blev goda och fina, men nu i tomattid, så har det kommit in bladlöss. Tråkigt med daglig lusbekämpning med såpvatten... och ändå inte få bort allt.
Nästa år ska jag inte sätta alls så många plantor, det växer mer än man någonsin kan tro, så det känns som det blivit för trångt i år.
Men egna tomater har vi ett tag till iallafall....


Tindra och Sabrina gick, nöjda med tillvaron, på  sin fina äng med sjöutsikt. Klart högt tomtvärde.... men jag tror inte att hästarna bryr sig.



Var på Gölingsstorps marknad på tidiga förmiddagen i går. En marknad med anor från 1862. Känns som jag inte besökt marknaden på nästan lika lång tid..... men det är nog tio är sedan senast.  Konstigt att man tycker att tiden går så fort, men ändå tycker att tio år känns som 150.... nä, det här med tidsbegrepp får jag inte ihop....
Lite marknadsgodis blev det förstås,..... tio olika sockersmaker ..... att man inte kan låta bli att köpa sådana onyttigheter. Tyckte att det var ganska så seriösa saker som bjöds ut på marknaden, inte så mycket skräp och krims-krams, som jag kommer ihåg sedan mina tidigare besök... i ett annat sekel.

Elfsborg fick stryk av Blå-Vitt. Skit!!!! I och för sig inte oväntat ... men nu tror jag inte på SM-guld längre. Tror att AIK tar det.... och då blir jag nästan rastist.... i Elfsborg är det nästan bara svenska pojkar, i AIK finns det knappt några med svenskt medborgarskap..... Och tänk, när man bygger ett lag på spelare som inte har ett svenskt pass ( eller ett halvt sådant... det är helt ok med dubbelt medborgarskap) då tycker jag inte att man moraliskt sett ska ses som segrare. Borde vara en koefficient  som räknar om i del av svenskt medborgarskap och utifrån detta ska poängen beräknas. Det är ju svenska mästare man strävar efter att bli. Då ska väl minst 90 % av laget bestå av svenskar ..... och detta har inte ett dugg med rasism att göra egentligen, för många av de allra bästa spelarna i allsvenskan har utländsk bakgrund. Men de är riktiga svenskar, och det är sådana som jag vill ha i det vinnande laget!!

Mot en ny arbetsvecka går vi.... kommer nog att kännas lite konstigt. Både jag och C-E har jobbat extremt mycket de senaste veckorna. Men nu är alla utvecklingssamtal klara och det finns heller inga inbokade andra möten efter skoltid. Så jag kanske nästan får tid över .... kanske t.o.m kan gå hem vid tretiden någon dag i veckan. Trädgårdslanden behöver lite översyn, en sista gång för den riktiga nedklippningen.... kanske kan det bli tid på tisdag eftermiddag....
Storstädning i växthus och trädgård... ja, den kan väl bero en tre -fyra veckor till.

2 kommentarer:

  1. Sushi är så gott. Här blev det fisk tillagad av maken. När våra pojkar flyttade möblerade vi om lite bland rummen på övervåningen. Då blev det lite bättre plats att t ex stryka tvätt och sy med symaskinen. De tog ju med sig en del av möblerna i alla fall. Det har varit många timmar jobb de senaste veckor och då har vi ändå inte gjort några utveklingssamtal. Hoppas vi får lugnare veckor framöver. Ha en skön vecka! Vi ses på lördag!

    SvaraRadera
  2. Nu kan jag tycka det samma som du tyckte i fredags...sushi är något jag inte äter, iaf inte sååå gärna!! Och om man tänker vidare på det så handlar både det och surströmming om fisk, men som smakar så olika. Och fisk tycker jag ju väldigt mycket om...men tydligen inte all fisk.

    Härligt med storstädning, det vill jag också få mer tid för, det kanske kommer längre fram =)
    Hoppas du får en fin vecka och att du inte behöver jobba för mycket.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas