söndag 7 oktober 2012

Snart sovdags...

... men bara några bilder i det offentliga albumet.

Idag har det varit sol. Iallafall under den allra största delen av dagen. Höstsol är vackert.
Höstsol, det är ett återkommande namn på äldreboenden. Kanske det inte är så hemskt att bli gammal, med tanke på hur härlig höstsolen kan vara.
Det är väl så att varje tid i livet har sin tjusning.... och jag trivs betydligt bättre med att vara 59 än 39... Numera tar man livet lite mer som man själv känner för.... måstena är borta....


 Nä, det var inte filosofi  jag skulle ägna mig åt. Det är ju för sjutton gubbar snart ( redan) sovdags,  man behöver vilan, så man är fit for fight inför arbetsveckan.

Så kortfattat får det bli.
Bet sönder en tand på morgonen. Med två sönderbitna tänder i munnen, så är det väl dags att ringa till tandvärkstan. Får se till att det blir gjort i morrn.

Trädgårdsarbete stod på söndagens arbetsplanering.
Bar in trädgårdsmöbler och rensade undan det mesta av det överblommade.
Gjorde rent en del i växthuset. Nu finns där bara en massa gröna tomater.... och bladlöss. Lite orolig för nästa säsong, att de otäcka lössen ska komma tillbaka direkt. Får kanske ta till giftigare bekämpningsmedel än såpa, redan från början.
Är det någon som har förslag på hur man bekämpar bladlöss i växthus?


 Det kunde inte låta bli att regna i dag heller. Men regnskuren var kort och under den tid som den varade, så  satte jag mig vi datorn, för att kolla hur man skulle göra för att  få ut ersättning för reparation av kamera, på hemförsäkringen.
Gick in på Ifs hemsida, fick ett lösenord och kunde fylla i skadeanmälanformuläret med rubriken "Otur", direkt på datorn..
Nästa gång då jag kollade mailen, så hade jag redan blivit beviljad ersättning och fått 1150 kr insatt på mitt bankkonto. En självrisk på 700 kr är klart acceptabelt....och ett ärende behandlat på bara några timmar en söndagseftermiddag, det är mer än vad man kan förvänta sig.
Så jag gick in och gillade If skadeförsäkringar på FB... det är de värda!


 Trädgården är helt ok att ta vinter som det är nu, men jag gissar att jag kommer att klippa ner fler växter inom några veckor. Brukar göra så på hösten, då blir det lite mindre jobb när det blir vår igen....


Naturen börjar bli ganska avklädd, om ett par veckor är den helt naken.... Det är inte så kul med den gråkalla tiden, men den ingår också i livet.......


Har slängt ett antal prästkrageplantor på komposten idag. Det är en blomma som trivs lite för bra i vår trädgård. Mitt på sommaren är man rätt trött på den, det växer prästkragar överallt. Men nu är den fin, och visst är det en otrolig trädgårdsväxt som ger blommor från midsommar till älgjaktstid.


I morgon så är det dags för skogens kung och drottning och dess telningar att gå och gömma sig nå´nstans. Det finns säkert ett behov att jaga de stora djuren, men jag tycker det djuruppstressande sättet det görs på är rena djurplågeriet. Tänk att bli från vettet uppskrämd av en massa skrikande och oväsengörande tvåbenta varelser ... och sedan sitter det någon högt däruppe i ett högt torn och skjuter en med en väldig bössa.
Eller ännu värre, skjuter ens barn...

Nä, jakt det förstår jag mig inte på.... och påstå inte att det är ett sätt att komma ut i naturen/skogen... för det är bara att gå dit. Ut i naturen alltså...ut i det höstfina uterummet. Så tycker jag! Go natt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas