torsdag 29 november 2012

Adventsankomstandhämtning

Måste bli en tautologi det där- Adventsankomst. Betydelsen av ordet advent,  det är något som jag kommer i håg från min egen skoltid, då kyrkan och skolan var nära förenade, och då vi hade kristendomskunskap varje fredagsmorgon....Ja, det blev så småningom religionskunskap....men det var ändå viktigt.


Naturligtvis trodde vi barn att advent betydde väntan, för hela advent var ju en enda lång julklappsväntan... Men på den tiden hände det sig att man nogsamt fick veta att det är Jesu ankomst, till Jersualem vid påsken... till Betlehem vid födelse, som det handlar om. Inte väntan på tomten!
Visst nämner jag detta årligen, även i min egen gärning. Men det känns som att hälla vatten på gäss, ingen kommer ihåg från ett år till ett annat.





Vilket osökt kommer mig att tänka på två saker:
1. I veckan så välsignade vår överhet, Skolverket, elevernas möjlighet att gå till kyrkan i adventstid. Iallafall om besöket kunde hållas objektivt.  I något Tv-program, vet inte vilket, kommenterade Sverker "Plus" Olofsson detta, genom att anklaga ärkebiskopen för att han inte tyckte att det blev riktigt rätt ur kyrkans synvinkel, om barnen kom till helgedomen utan att man hade möjlighet att tala budskap och om man var tvungen att analysera vilken negativ inverkan på eleverna, som en viss psalm kunde ha. Sverker "Heldum" Olofsson tyckte att det var fel inställning från  kyrkan och tyckte att man verkligen missade chansen att fylla sina rum med barn, nu när det goda Skolverket hade gett välsignelse till detta.
.... medan jag gnisslade tänder av ilska....


2. Så här i bedömningstider, så är det ju elevernas kunskaper och förmågor man ska bedöma. Men vad är kunskap.?Är det det som man kan direkt efter en redovisning eller är det det som man kan en månad senare.?Om man ska bedöma efter en tid, ja, då blir det nog F för många....
Förmågor kan man förstås utveckla, men mycket, mycket har man med sig från början. Vore det inte schysstare att bedöma utveckling av förmåga?
Jag blir så trött på det här med bedömning, nu har jag bedömt allt utom historia, för det området är vi inte klara med än. Om min bedömning inte är bra, så struntar jag i det. Jag har gjort så gott jag kan och i skolan måste undervisning vara det primära. Det ska dessutom vara en lustfull undervisning, inte bara en undervisning som ska bedömas hela tiden.
Faktum är att jag inte tror att Skolverket riktigt vet vad de sysslar med och vilka konsekvenser denna okunskap får för många  stressade lärare och elever.

Mina sexor hade en trevlig förmiddag idag. Genom Kulturrådets satsning "Skapande skola" hade man möjlighet att jobba med en konstnär under två åttiominuterspass. Man gjorde tittskåp av återvunnet material. Blev super, superbra! Ska visa här på bloggen så småningom.
I morgon är det femmornas tur att vara med om samma roliga kreativitet.


 Kom hem innan mörkret hade lagt sig ordentligt. Tog en promenad  till Krokabackens topp, tur och retur. Riktigt gott att komma ut och röra sig... måste verkligen se till att det blir tre-fem kilometers promenad varje dag, nu när jag inte tränar på annat sätt.Det är helt enkelt en nödvändighet att röra på sig, för att man ska må bra. Och ärligt talat..... jag tror att det räcker med snabba promenader för att må-braandet ska infinna sig.


 Träffade på Carro och nya valpen Inez. Full fart i snön var det. Fast man blir trött snabbt när man är liten, det berättade Caroline.
Carros mamma var förresten och lämnade en välkommen födelsepresent alldeles nyss. Den sedvanliga. Två julstjärnor att ha i köksfönstret. Vilket fick mig att göra julfint i fönstret. En röd elljusstake upphämtades från källaren och placerades mellan de fina röda bladväxterna.
Annars hade jag tänkt ta mig lite adventsankomstandhämtning i eftermiddag, och vänta med att plocka fram adventsattiraljer tills i morrn. Nåja, jag har att göra i morrn med att göra fint i alla fönster och på alla bord....


Katterna är innekatter så här års. Fransson och Fredrik var ute under de fyrtio minuter som promenaden tog,  och de ville mer än gärna in i stugvärmen igen när  möjligheten gavs. Fritz går bara ut och gör sina nödvändigheter direkt på morgonen. Därefter stannar han inne hela dagen. När snön snart ligger djup och det inte finns någon lös toalettjord att krafsa i, ja, då blir det nog till att göra nödvändigheterna på sandtoan här inne.
Nä, vintern är ingen höjdare. Flera av mina elever är helt av samma åsikt. Men det är bara att bita ihop, bara tre veckors nedräkning tills det vänder. Tills dess firar vi advent! Det är en ganska mysig tid!

1 kommentar:

  1. Ni har mer snö hos er. Här var bara lite lite vitt i morse. Imorgon ska jag adventspynta har jag tänkt. och vi ska gå till kyrkan med alla eleverna. Kyrkoherden ska tala. Så blir det och vad än Sverker O tycker så blir det inte Hej, tomtegubbar. man ska inte lura små barn att slå i glasen. Vitsen med att gå till kyrka är väl inte att få in så många möjligt innanför kyrkporten utan att berätta om och uppleva en gammal svensk tradition.

    Mötet med NO-lärarna blev en stor flopp. De var inte intresserade av att diskutera kunskapskraven och bedömning. De enda de ville veta var vilket betyg vi skulle ha satt. Så där fick man ingen hjälp med något tänk. Vi får väl tänka själva. Min kollega och jag ska träffas en förmiddag och sambedöma medan en annan kollega tar hand om våra elever tillsammans med sina treor. Vilka underbara kollegor man har.

    Ha en skön första advent!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas