torsdag 28 mars 2013

Påsk på



Ja, ungefär så känns det.
Nu sätter vi påsken.
Den kom så tidigt i år, det är fortfarande vinter, så påsksuget har inte alls infunnit sig.
Nu är den största delen av "Stilla veckan" passerad, så det är bara att hänga på.
Påskstädade och påskpyntade kring förra helgen... tio - femton tuppar/kycklingar/påskgummor är snart framställda.
Funderade på om jag skulle bry mig om att ta in något ris i år, bestämde mig för att gå bakom huset och hämta lite i eftermiddag.
Blir gravt nostalgisk när jag letar upp påskrispyntet, det består till hälften av döttrarnas påskpynt från skoltiden.
Oj, vad länge sedan det är, oj, vad man är gammal, oj, vad man önskar att man kunde få tillbaka lite av den tiden bara för någon dag.....
Katterna blev lyriska av de nya "leksakerna".
Lyriskheten lägger sig förhoppningsvis på någon dag.



Igår kom påskharen på besök.
Mina stora elever tyckte att 2ans lärare är en supercool tjej.
De uppskattade verkligen att påskharen kom och bjöd på sig själv i dubbel bemärkelse.
Vi fick alla en lite söt chokladhare, inlindad i pastellfärgat papper.
Någon elev stoppade godbiten i munnen direkt, några höll sig länge.
Jag åt min idag!
Snacka om "karaktär" !


Idag har alla våra skolbarn haft en lite "roligare" dag.
Min pysselkunniga kollega hjälpte våra stora elever att göra fina påskkäringar.
Kjolen ska klippas upp och kvasten ska på plats, så är det resklart.
Jag använde mina förmågor på bästa sätt, fixade till tipspromenad med påskfrågor och en stunds påsksjungande.
En annan kollega fixade fram en bra film och så bakade hon rulltårta och fixade påskbakelser till barnen.
Ett bra samarbete mellan såväl elever som lärare i åk 4-6.
Tror att att alla tycker att det var en rolig dag, så här innan på påsken går på.
Förra året hade vi samling i kyrkan vid påsktid, idag blev det bara en glad påskpsalm för att visa på vad påsken egentligen handlar om.
Och så lite påskhändelser på tipspromenaden.


Många har en massa inplanerat under påsklovet.
Man åker till fjällen eller på annan semesterresa.
Man träffar vänner och släktingar.
Vi har ingenting inplanerat, mer än att vi ska träffa C-Es syster och hennes make när det passar dem, en kväll i påsk. Äta lite påskmat och spela spel.
Tycker lite synd om mig som varken får hem "barnen" eller ska åka bort....
Men då får jag tänka på att vi faktiskt träffade "barnen" i helgen, och att vi var på semesterresa på sportlovet.
Och vänner..... ja, det är kanske jag som bränt de broarna.... eller också är det en tidens trend att alla "har sitt".

GLAD PÅSK ALLA!


2 kommentarer:

  1. Det kan vara skönt att bara vara också ibland efter hektisk arbetsperiod som jag tror du har bakom dig. Men det beror förstås på hur social man är och hur man uppskattar ensamhet...

    Ha en fin påskhelg! Jag själv har ett arbetspass kvar, i natt, här uppe i Nord-Norge....

    SvaraRadera
  2. Glad påsk på er! Hos oss var den en höna som kom till skolan och delade ut påskägg med påskgodis. Alltid lika roligt att se barnens reaktion. Sen åkte vi hem för att ta påskledigt. Pojkarna har kommit hem, hämtade dem i stan och handlade lite mat. Men annars ska vi ta det väldigt lugnt. På annandagen ska hela Team Silver ut på geocachingtur. Det går nog haka på om du vill. Vi ska nog till Kinna eller Viskafors som det ser ut. På onsdag i nästa vecka åker Katrin och jag till Stenungsund. Hör av dig om du vill ut på en tur. Ha ett skönt lov! Det är vi alla värda.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas