tisdag 30 april 2013

Uppmuntrande upplevelser


Uppmuntrande upplevelser ... javisst... i jobbet får man vara med om det allt som oftast.
Alla vet väl vid det här laget vilka fantastiska elever som jag har i min toppenklass ... och som finns på vår toppenbra, egentligen ganska lagom-stora, skola.
Ca 85 elever ... alla barn hinner bli sedda varje dag... och att bli sedd och bekräftad tror jag är det viktigaste för att man som människa ska må bra ... och göra ett bra arbete.

Idag jobbade sexorna med fyrorna, gjorde en PP om var sitt svenskt landskap... sexorna undervisade fyrorna i hur man gör en Power point presentation....
... de gjorde det mycket bättre än vad jag någonsin hade lyckats med.


Igår var jag hos doktorn.
Har inget större förtroende för allmänläkarna på vårdcentralen.
Som tur är så har jag inte behövt uppsöka vården så ofta, men när jag har gjort det så har det blivit ganska så tokigt... tycker jag....


 ... som när jag fick antidepressiv medicin då jag uppsökte vårdcentralen för hemorrojder...
... eller när jag skickades till röntgen och det tog dryga året innan jag fick veta resultatet ... som dessutom var ganska galet ... jag har ingen skleros... jag var sned i ryggen ...
--- eller när den danske läkaren vägrade ge mig antibiotika, trots att jag varit nära en "nära-döden"-upplevelse .... jaja, jag var iallafall ordentligt sjuk med feber och infektion... och behövde två penicillinkurer och tio besök hos distriktssköterska för att bli bra...


Igår hade jag tid för att kolla ett smärtande knä med en bakercysta på baksidan av knät... och så tänkte jag rådfråga om ögat, som bjuder på en del sensationer i form av prickar och skynken...
Kom till en nyrenoverad vårdcentral, ganska olik den jag tidigare besökt.
Träffade en läkare som var helt ny för mig.
Mattias hette han, och var rena svärmorsdrömmen... om jag nu inte redan haft dessa drömmar uppfyllda.
En kille i ålder omkring 40 år undersökte noggrant det onda knäet.
Han gav mig sedan en cortisonspruta för att den inflammation som finns i knät ska hävas.
Redan idag mår knät nästan bra!
En uppmuntrande upplevelse, definitivt!
Helt fantastiskt att ta sig runt Mods, med "stora kameran"... utan stavar ... och bara känna smärta på nivå 0,5 på tiodelade skalan. Längesedan sist!



Så berättade jag om ögat.
Läkare Mattias bad mig vänta en liten stund, under det att han utförde en mindre operation på en patient.
Det tog inte lång tid innan han tog sig an mitt öga och kollade på det genom ett ögonmikroskop.
Under tiden han noggrant kollade från olika vinklar och vrår, berättade han att han varit lärare, men snabbt omskolat sig till läkare, då han inte trodde på vad skolan stod för... och det var redan under förra läroplanen...
Så han var ännu bara AT-läkare ... men en sådan fantastisk sådan han var!
Hoppas att han blir kvar på Tranemo vårdcentral.
Stafettläkare borde förbjudas, tycker jag...de är bara ute efter pengar och tar inte det ansvar som ligger i linje med deras profession... anser jag.
Men jag kan ha fel. Hoppas att det är så, att jag har det!
Ögat föranledde ingen vidare åtgärd.
Sannolikt en ålderbetingad påverkan på gulkroppen i det gravt närsynta ögat.
Ska börja med att kolla så jag har rätt styrka på glasögonen.... får bli en tidig sommarlovsgrej!
Ja, gårdagen läkarbesök var verkligen en uppmuntrande upplevelse!
Kände mig riktigt frisk då jag gick därifrån!


 Den här bilden gillar jag. Härliga kontraster!
Tog den då jag passerade grannhuset för en stund sedan.
Våra holländska grannar firar att deras drottning har vett att pensionera sig och överlämna ämbetet till sin son.
Att vår knug har födelsedag är verkligen inget att fira ....
... jag är ju som bekant republikan...
MEN jag tycker att OM vi nu ska fortsätta ha monarki, så borde Kalle G också ha vett att lämna över sin kungakrona till sin dotter,  som i allafall, tycks vara ganska så vettig....


Trevligt att ha någon som väntar på en när man kommer hem efter promenaden.
Katterna på trappen... och C-E med maten i det närmaste klar.
Fläskkotlett med trattkantarellsås är helt ok Valborgsmässomat....
Har sjungit altstämman på "Vintern Rasat ut" såväl här hemma som under gårdagens stavpromenad.
Så nu är det vår på riktigt! Såg på yr.no att man spådde en temperatur på dryga 20 grader framåt Kristi Himmelsfärd. Hoppas att prognosen stämmer... för då ska vi fira C-E, 60, i Halmstad tillsammans med döttrarna och deras sambos.
Får dessutom en tredje reducerad vecka då jag åker med C-E till Köpenhamn på hans födelsedag den 14 maj....
... sen är det snart slutarbetat för detta läsåret...

Lite jobbiga jobb är det dock kvar.
På torsdag-fredag har sexorna nationella prov i samhällskunskap.
Kollade på proven idag... då jag äntligen var betrodd att öppna desamma...
För att klara proven i samhällskunskap bra, så behöver man vara en hejare på att skriva och på att formulera sig.
Inte OK, tycker jag....!
Men vi får väl se vad toppensexorna åstadkommer .... tror att det också kan bli ganska uppmuntrande!

1 kommentar:

  1. Upplyftande att läsa dina positiva ord! Skönt att du fick så bra hjälp på vårdcentralen. Ha en skön valborg och första maj!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas