fredag 19 april 2013

Utfyllnad utav uttråkad

Hade inte alls tänkt skriva något här idag.
Men jag har tråkigt, så nu får detta bli ett sätt att komma ur uttråkandet en stund.
En utfyllnad när man är uttråkad.
Tror att det kan vara bra att  ha tråkigt ibland, både för vuxna och barn.
Man uppskattar det roliga/positiva då.....
Sägs det.....

Fredagskväll borde ju vara en TV-kväll, men nu finns det inget att se på, även om man söker med förstorande glas, ljus eller lykta.
Det där med dansprogram har jag aldrig fattat vitsen med.
Kollade tio minuter för  länge sedan, skakade på huvudet åt att detta kunde vara underhållnings-TV.
Förstår att det är jag som inte fattar vad som är underhållning, eller borde fatta vad jag borde se som underhållning.....
Kollade en film från Lovefilm innan, om en tjej som växte upp i Jerusalem på sjuttiotalet.
Filmen byggde på verkliga händelser.
Den var bra.
Men vad den hette, det har jag redan glömt.
Den hade namnet efter huvudrollsinnehavaren, ett flicknamn.... men namn och jag... ja, vi var kompatibla fram tills dessa jag var dryga fyrtio.... Under tjugo år har jag och namnkomihåg gått skilda vägar....vi är långt ifrån varann, så långt att jag blev överraskad när någon kunde MITT namn idag....


Veckan gick fort, som vanligt.
Måndag, tisdag och onsdag var "vanliga" skoldagar.

Har haft mer ont i knäet i veckan....
Alltid ska det vara något fel på gammal tant.
Nu när ryggen är bra, då blir knät tråkigt i stället.
Har beställt tid hos läkare .... det finns väl alltid någon spruta att sätta i gammalt ont knä, tänker jag....
Tills dess får jag bita ihop och linka vidare i livet, tänka att det kunde varit värre.
Ladda batterierna med lite vårluft?
Nja, inte idag iallafall, det var svinkallt!


Igår fick gamla tanter ( och unga också för den delen) både ögonfröjd och öronfröjd på bästa lektionstid.
Några lärare från Tranemo hade, via "Skapande skola"-pengar, köpt Stefan Andersson för 15 000 kr.
För det fick elever från ett antal skolor i kommunen , samt deras lärare 40 minuter historieundervisning via berättelse och sång.
Två föreställningar hann han med - men man kan ju ändå tycka att det är lite tokigt att denne vackre unge man på 45 år, hade lika mycket betalt för två fyrtiominuterslektioner som jag har för en halv månads arbete.... och då hör jag ( med ålderns rätt) till den mera välavlönade pedagogerna.
Jo, jag vet, han får betala sin pension och sociala avgifter själv... det slipper ju jag...

Stefan Andersson berättade och sjung visor om tiden från Gustav II Adolf till Gustav III. En utmärkt historielektion på 40 minuter.
Tyckte jag.
Eleverna höll inte med.
En del tyckte att hans berättande var intressant, men att visorna var "dryga".
En del elever blev uttråkade av hela konceptet.
Så kan det vara, vi tycker olika.


 Idag var vi i Dalstorps halvt förfallna skolbyggnad.
De ska få en ny skola om några år.... iallafall en ordentligt renoverad ....hoppas att det blir snart.... för skollokalerna är under all kritik.
Navet håller iallafall på att  bygga nytt och att bygga ut ( ja, där finns det outsinliga summor att ta till) och tar under tiden med sig sina teman på turné ut till obygden.
Femmor och sexor fick bli kriminaltekniker för en stund.
Det var superroligt, tyckte de alla.
Jag skulle vilja ha idéer om hur vi kunde jobba på liknande sätt i klassrummet.
Systematiska undersökningar, det är ju inte så märkvärdigt, men min idébank är inte fylld med något som är användbart.
Det kanske dyker upp nå´t!


Fick fredagsfika, när jag var i Dalstorp.
Under alla de tjugofem år som jag jobbade på den skolan, så var det fika med något gott på fredagar.
Lite fest, alltså!
Försökte få med denna festlighet till min nuvarande skola, men se det gick inte.
Efter tio år har jag gett upp.
Idag gick det ett upp ett ljus, varför man aldrig anammade min fika-idé.
Jag kom till skolan, ganska oönskad och i det kroppsliga skick jag befunnit  mig i,  i minst femton år.....
... och när man såg detta, ja, då insåg man varför man absolut INTE skulle ha fredagsfika!

Men gott var det att få en bit knäcktårta i min kära gamla skola, där jag har en bit av hjärtat kvar,  när veckoändan nalkades.

Klockan börjar gå mot tio, mina elever har disco....
... önskar faktiskt att man som lärare hade fått ta större del av det ens elever gör som klass på fritiden.
Förr samlade vi lärare tillsammans med eleverna ihop pengar till skolresor, planerade dessa och var med på riktiga studieresor under skoltid.
Med flera övernattningar.
Resor där eleverna fick uppleva "lärorika" platser, gemenskap och roliga grejer.
Nu är man som lärare helt frånkopplad, föräldrarna gör denna "frånkoppling" med hänsyn till oss, men egentligen tycker jag inte alls att det är av godo att det blivit så.

Positivt i veckan: Ett av webbstjärnebidragen i klassen var utvalda bland de hundra bästa.
Vi har fått inspelningen av "Eiffeltornet". Oj, vad det låter bra.
Vi har tre gånger denna vecka fått höra ( från utomstående) vilken fantastiskt fin klass vår fem-sexa är.
Vi, säger jag... men när det gäller resor och ordnande av kvällsaktiviteter, då är det inte vi... då är det "dom"....
Nääää, jag vill ha det som det var förr.... när vi fixade och donade tillsammans och åkte till Gotland, Öland, Stockholm....

Nu blir uttråkad tant lite bitter också.

Uttråkad tant hade iallafall en lite mindre uttråkande halvtimmes utfyllnad av tid här framför datorn.

Dags att säga godnatt!



1 kommentar:

  1. Du tänkte inget skriva... och så kom allt det här! Ja, det är uppenbarligen nyttigt att ha tråkigt! :)

    Själv har jag gett upp det där med teve på fredagar, utom möjligen med undantag för Kunskapskanalen.

    Jag hoppas din lördag blir roligare!
    Eller... nej... ha j ä t t e t r å k i g t, så kanske det blir ännu mer skriv? ;)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas