torsdag 1 augusti 2013

Vaggeryd via Wera


Det finns olika sätt att geocacha, det är tydligt.
Man kan t.ex. ta bilen och köra från plats till plats, man kan promenera långa eller korta rundor, man kan cykla, man kan ta sig med båt, man kan spontancacha när man stannar till på en plats eller man kan leta gömmor som en speciell person har lagt ut.
Idag gjorde vi det sistnämnda.
Johanna - dottern min - har en arbetskamrat som sysslar med geocaching. 
Henne nickname är geo:wera.
Det var hennes gömmor vi skulle försöka finna under en torsdagstur till Vaggeryd.


C-E stannade kvar i Hjälshammar, med kaffe, tidning och målarpensel nära till hands. 
Han har varit med Johanna, Martin och mig på geocaching tidigare och befarade att det skulle bli några tålamodsprövande letandetimmar. Han hade inte helt fel i detta antagande.

Ev. Geocachare som inte gillar spoilerbilder kan nu sluta läsa... för jag tänker nu visa på ett antal riktigt fina och kreativa gömmor, av geo: wera - samt några övriga gömmor som kom i vår väg. Jag kommer däremot inte att avslöja några cachebeteckningar.


Vi parkerade bilen i ett skogsområde.
Första gömman hade en riktigt bra hint.
Men den var svår att förstå... man måste tänka lite.
Det gjorde Johanna... och tänk, där fanns det en liten burk.

 
Geo:weras första gömma var en riktigt otäck en.
Det är populärt att lägga plastormar på olika ställen och denna var utlagd så att den rörde sig när man lyfte på burken.
Nu är jag inte så ormrädd av mig, och hade jag varit det, och fått ett sammanbrott av ormfobi, så hade jag varit i goda händer; jag hade ju både psykolog och läkare med mig :).


Klarade inte weras multigömma, trots att vi fick till rätt koordinater. Letade säkert en timme innan vi gav upp och vandrade vidare på fina skogsstigar och vägar.
En fin geo:weragömma fanns i detta välvuxna skogsområde. Bra koordinater och bra hint fanns också.


Efter den fina promenaden i skogen förflyttade vi oss med bil. Den här fina grisen är inte weras, men det är en häftig gömma som gör alla på gott humör.


Jag trodde inte att det fanns några träd kvar från stormen Gudrun, men det gjorde det uppenbarligen.
Ett jätteträd som låg en bit in från vägen.
Gömman var kreativ och lite annorlunda.
Trädet gav verkligen en flashback till den otäcka januarikvällen/natten då stora träd knäcktes som småpinnar eller drogs upp med rötterna. Kan fortfarande känna den lukt av barrskog som mötte oss, då vi gick ut för att röja undan alla träd som låg nedblåsta över vår byväg.
Vi bar ris i veckor efteråt. Timmerbilarna körde hela våren för att hämta upp allt virke som blev för tidigt avverkat av den starka och skoningslösa damen.


Jag gillar ju inte ohintade cacher.
En bit längre in i skogen, från det nedfallna trädet, så fanns det en ohintad cache av svårighetsgrad 3,5.
Gps och två telefoner nollade på samma plats.
Det tog säkert en halvtimme innan jag, inte utan en viss stolthet, kunde visa upp burken.
Tycker fortfarande att det skulle funnits en hint : "Titta ned" t.ex. Eller "Under mossa".

 
Tillbaka till uppdrag "Finn geo:weras gömmor".
Att fästa en liten burk under ett älghorn, det tycker jag visar på fantasi och vilja att göra en annorlunda gömma.


Även denna gömma, nära vatten, var fin. Hade lite för hög terrängrankning.
Har man mugglarmartin med sig, så har han längdkapacitet att nå gömman medelst sträckning.


Häftigt papper i loggboken, tyckte jag. Nästan som pergament.
Ja, geo:wera är i sanning en kreativ person.



Kanske var hennes första gömma vid denna lilla badplats, med tanke på att det var en helt vanlig liten burk.
Ovanligt vad det gäller geo:wera.


Nu var vi hungriga och kaffesugna.
Johanna hade sett ut ett bra fika-lättlunch-ställe i Byarum.
Naturligtvis fanns det en cache vid något av de gamla husen.


Då här glad blev den gamla tanten då hon fått sin goda räkmacka och en nötkaka med nostalgikänsla.


En geo:weragömma hade vi kvar innan  uppdraget var klart.
Den gömman fanns i Skillingaryd.
Tyvärr slog paltkomat till när vi lämnade bilen för att promenera till den gömman, så kameran blev kvar i vårt fortskaffningsmedel.
Det var dagens svåraste geo:weragömma. Hinten var "rör" och rör, det fanns det gott om.
Tills slut kollade jag efter andra rör än de vi genomsökt under lång tid. Blev glad då jag såg ett annat slags rör.
Mission completed.

I Hjälshammar hade Sege återtagit sin plats i stolen, i solen. En av stalldörrana hade blivit grönmålad under den tid som vi använt de superdyra satelliterna för  att leta plastburkar.
Valet av färg på dörrar, grönt mot det nymålade faluröda,  visade sig vara lyckat.

Tänkte att vi skulle få en semesterdag i morgon. Inte göra något alls...mer än möjligen klippa gräset.
Vad ser jag då när jag öppnar hotmailen? En runda med tio cacher vid Fålestugan i Limmared.
Får bli en semesterpromenad .... mycket nyttigare än ingetgöraalls.

Tackar geo:wera, trolligan, någon mer cacheägare som jag inte kommer ihåg namnet på samt Johanna och Martin för rolig geocaching denna första augustidag. Har som mål - som lite anti dem som tänker anta utmaningen att geocacha varje dag under augusti - att hitta trettioen gömmor under månaden. Det blev tolv redan den första dagen : )

9 kommentarer:

  1. Wera är duktig på att gömma. Kände igen en del av platserna. Visst var det fallna trädet riktigt imponerande. Fin cache också. jag var också stolt när jag hittade burken utan hint under mossan. Det var inte dåligt att klara 12 på dag. Bara 19 kvar. hur ska det gå om du tar 10 på rundan imorgon. Jag har bara loggat en ikväll. Finns lite nya i Värnamo nu. Ha det gott sista veckorna på semestern.

    SvaraRadera
  2. Räkmackan ser lockande ut... och även geocachingen... Juli blev det ganska många loggar för mig... får se vad augusti kan ha att erbjuda. Just nu känns det inte så lockande, men lusten kommer nog snart tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst går det upp och ner, det här med burkletarlusten. Kommer ju att avta för min del när skolan börjar. Just nu är det rundorna som drar, positivt att få den dagliga motionen på nya platser.

      Radera
  3. Hej annalena!
    Johanna tipsade om din blog där du skriver
    Om vardagen och det som ibland oss driver
    Dina fina ord om mina gömmor gör mig generad
    Men kanske gör det att jag blir än mer engagerad
    Till att hitta platser och göra kreativ gömma
    Inspirerar "den goda loggen", ej att förglömma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du rimmande kvinna
      fick torsdagen att försvinna
      I ett nafs,
      kul vi haft,
      då vi sökte och så mycket fann
      ett sätt för mor och dotter att träffa varann
      Återkommer gärna till nya gömmor
      medan du ditt förråd av häftiga grejer tömmer.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas