onsdag 23 oktober 2013

För FN....


... dagen, i morgon, hade vi planerat en temadag idag, en onsdag när alla elever och lärare var på plats i  skolan.

Det är ju mycket som "stör" vår tillvaro, det är resor åt olika håll... för eleverna är det bad, språkval, navet.. och så är det flera av oss lärare som ska ut på egna privata tjänstlediga resor....

Torbjörn och Janne från Hestra missionsförsamling inledde temadagen, som hade rubriken" Vad är orsaken till ojämlika levnadsvillkor i världen? Hur kan människors levnadsvillkor förbättras?", genom att berätta om och visa bilder från sina resor till Vitryssland. Ända sedan sekelskiftet har man flera gånger per år kört bussar med kläder, skor, skolmaterial, utrustningar till sjukvård mm till landet. Man har dessutom hjälpt till att bygga en kyrka.
Janne och Torbjörn höll berättade om sitt biståndsarbete i en dryg timme, och barnen var väldigt intresserade.

Efter jul gör vi en insamling i skolan för att hjälpa de fattiga människorna/barnen som bor på landsbygden i vårt grannland, inte mycket mer än 100 mil bort. Med stor sannolikhet kan vi samla många avlagda/urvuxna kläder som Janne kan ta med på nästa resa. Penga-gåvor mottages också tacksamt, då det kostar en del att göra resan med färja över Östersjön.

Vi fortsatte temadagen i blandade grupper, med elever från åk  3-6. F-2 hade sin egen verksamhet på samma tema.
Många intressanta diskussioner kom upp och eleverna argumenterade väldigt moget.
Tänkte att efter denna dag, så var ett antal av läroplanens kunskapskrav avprickade för många elever, ja, för dem som hade egna tankar och åsikter att framföra... och visst har de allra flesta barn det, om de för lite tid att tänka på vad de ska säga.
En superbra dag för alla elever- och lärare!


Denna termin har vi ÄNTLIGEN fått till ett bra Elevens Val- arbete.
Tidigare år har det varit si och så med innehållets kvalité, och under några år har vi faktiskt använt elevens val-tid,  till att jobba med elevernas egna utvecklingsplaner.
Kvalitetsmässigt högre standard än tidigare.
Detta året har det blivit ännu bättre tycker vi; under en fyraveckorsperiod kunde eleverna välja mellan friidrott, geocaching och utomhuslektioner ( bild, sv, ma). Under denna period har vi lärare valt åt eleverna. Vi har varvat foto/collage med  idrott i tjej-killgrupp. ( Efter lovet är det bl.a. dags för luciaövning, som en av valmöjligheterna)


I går visade tjejerna sina foton genom ett bildspel i Photo Story. Alla tjejer i åk 3 -4 hade gjort bildspel i grupp om  2-3 elever.
Jag blev mycket imponerad över vilka fina bilder eleverna tar. 
Alla tre bilder i inlägget är hämtade från en tjejgrupps fotofil. Jag har tagit av de bilder som inte visar barnen, för det blev förstås många sådana ... 
Många bilder var av väldigt hög kvalité.
Ja, det var en höjdargrej.


Nästa vecka är det lov för eleverna.
Vi lärare har inte lov förrän torsdag- fredag.
Nu tar jag mig lite extra ledigt, både fredag denna vecka och måndag nästa vecka . Vi åker till London IGEN, jag och C-E.
En långhelg i London gör att man får uppleva den härliga färgsprakande hösten ännu en gång, då man går i någon av alla fina parker. Rose Garden i Regent´s park måste också upplevas, den är helt underbar så här års. Temperaturen är heller inte helt fel, 14 -18 grader. Så vinterjackan, den får stanna hemma.





2 kommentarer:

  1. Undrade lite först över rubriken, men såg jag att det inte fanns något - mellan F och N. Vilken trevlig temadag ni hade. I år tror jag inte vi planerat något gemensamt för FN-dagen. Mina kollegor sköter Elevens val hos oss. Jag har inga lektioner under den tiden. Kan sakna det ibland. Men planeringstid är ju bristvara så det är också välkommet.

    Ha en härlig londonresa och njut av hösten där. Sen kan du njuta av höstlovet här hemma. Det ska jag göra hela veckan.

    SvaraRadera
  2. Apropå temperaturen så har vi ungefär lika. Idag på morgonen var det 14 plusgrader i Jönköping! Inte så illa för att vara i slutet av oktober månad... ;-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas