onsdag 9 oktober 2013

Tyst tant


Det gick faktiskt att jobba och vara i det närmaste helt tyst en hel dag.
För när man är heöl-hes, då kan man inte prata.
Men som sagt, det funkade att jobba ändå.
Därför att jag har bra elever.
Därför att jag har "stora" elever.
Både femmorna och sexorna visade att de kan jobba lugnt och koncentrerat.


Tror att det är så att man pratar alldeles för mycket i vanliga fall.
Tror att det aldrig blir väl.
Tror att detta var en riktigt bra dag för oss alla, både för mig och för eleverna.


Brukar vara trött efter den långa onsdagen annars.
Är inte speciellt trött idag.
Mina omtänksamma kollegor körde iväg mig hem, efter fikat i eftermiddagen.
De tyckte att jag skulle gå hem och vila i stället för att vara med på konferens.
Schysst!


Tog med en ny bok som jag tänkte läsa för sexorna.
Den skulle vara så bra, enligt en recension.
Jag tyckte "sådär".
Men jag ska läsa den som högläsning.
Kanske eleverna tycker den är jättebra.
"Den första flickan skogen möter" heter  boken.


En räddningsplanka för en tyst dag, det är "Geografens testamente".
UR gör många bra program. Denna moderna Sverigeresa - med Holger Nilsson- som huvudperson är serie på åtta program som mina elever verkligen gillar.
Den är väl tänkt att visas för fyran, men eftersom jag repeterar Sverige med de elever som tillsammans med förra årets sexa läst det allra mesta av läroplanens centrala innehåll, så passar TV-serien utmärkt.
Utmärkt att använda en dag när man inte kan prata.


 Hämtade nya kameran igår.
Så här blev bilderna.
Betydligt bättre än med Nikon coolpix.
I klass med den gamla Panasonicen.
Tror att Nikon-kameran blev försämrad när jag lämnade in den för reparation förra sommaren.
Fast en kamera får inte vara så ömtålig som den. En kamera måste tålas att förvaras i en ficka, och inte gå sönder för att den blir lite klämd..
En kompaktkamera är väl ändå en form av pocketkamera.


På fredag bär det iväg till Solna och Friends Arena.
Men gps och kamera. Ska bli kul! Förhoppningsvis ska tant ha återfått talförmågan tills vi kommer hem igen.

2 kommentarer:

  1. Vad ska du göra på Friends Arena?

    Kan berätta att jag hamnade i Grimsås igår av misstag! Vände direkt vid samhällsnamnets presentation.... :-) Om detta kan du läsa på dagens inlägg i min blogg... Välkommen att titta in... vänd inte vid grinden som jag gjorde... :-)

    SvaraRadera
  2. PS! Läckra foton du tagit med din nya kamera.. :-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas