torsdag 22 maj 2014

Torsdagstänk

.....och lite onsdagstänk också tror jag.....


Oj, så mycket  sommar det blev med ens.
Full fart på absolut allt som växer.
För oss  människor och för djuren, så blir det lite mer slow-motion.... det är för varmt för att hålla normalfart genom tillvaron.
Tog cykeln till skolan idag, trots att jag egentligen  inte behövde. Är det någon gång man ska cykla, så är det ju sådana morgnar som dagens. Fast ännu bättre vore förstås, om man kunde komma ut ett par timmar tidigare. Då jag hämtar tidningen klockan sex, då är det dagens bästa konserttid, om man vill lyssna på fågelsång... och det vill man ju gärna.
Vid halv åtta, så har fågelstämmorna gått ner en del i såväl mångfald som volym.



Samåkande kollegor körde om mig i lilla, men sega Remmabobacken.
- Det är nog Anna-Lena som cyklar där, hade ena kollegan sagt-
- Men det är ju någon som är hurtig! hade repliken blivit.
That´s life after 60!
Lite kul, tyckte jag.



Var på bankbesök med halva min kommande klass idag. ( Ska återgår till B-formklass till hösten. Ska nog gå bra)
Sparbanken i Tranemo brukar bjuda in fyror på besök. Har varit där med två andra fyror ( en fyr-femma). Tiderna ändras även där.... mindre pengar har man i sina vällåsta valv.... och allt mindre "fika" bjuds de besökande klasserna på.
När jag besökte banken med förrförra klassen, då bjöds vi alla på rejäl fika, med bulle och mjuk kaka. För två år sedan fanns det en stor fruktskål, där man fick välja mellan banan, äpple och päron. Idag var det bara äpple att välja på. Tokigt tänk... men jag känner att det är lite symptomatiskt för den tid som är.

För länge sedan så bjöd jag hem mina elever på övernattning, på senare tid på fika en av de sista dagarna på terminen. I år tänker jag ta med något till skolan och bjuda på ( fast det gör jag ganska så ofta...) Har blivit lite för bekväm för att låta de nio eleverna cykla hem till mig.....


Lungörten den håller ut den, och har mer att ge för varje år.
Har numera ett antal plantor, som har spritt sig lite överallt i våra ostrukturerade blomsterrabatter.

En helt osannolik blomma är det, den har blommat i två månader, sedan slutet av mars.
Fortfarande är humlorna som tokiga i den lilla nektar som finns kvar längst inne i de vissnande blomskålarna.


Det finns mycket godis för humlorna i naturen och i trädgården.
De tidiga nävorna har börjat blomma - och de står sig också länge.
Äppleträden däremot, det ger inte nektar många dagar.
I de rikblommande fruktträden är det också ett väldans surr dagen lång.


Igår var min sexa och hälsade på i Tranängskolan. De fick träffa sina klasskamrater och sina klassföreståndare. Spännande värre.
Hade ett intressant samtal med busschauffören på vägen till T-mo.
Som skolbusskörare, så har man en hel del koll på vad som händer på olika skolor.
Den 55+-årige mannen förfasade sig över den orespekt som dagens ungdom visar sina lärare.
Han berättade att när Tjommen eller Affen eller Poj ... eller någon annan av de lärare som fanns på hans tid, slog näven i bordet, då var det ingen som vågade säga ett knyst. Idag är det ett antal elever som fullständigt struntar i vad någon vuxen säger.
Vi diskuterade vad det kan bero på.....
Vi var rätt eniga om att det är föräldrarna som måste lära sina barn att visa respekt på för sig själv, för jämnåriga och för äldre.
Det är ett antal föräldrar som lägger all skuld på skolan.
De får dessutom utrymme i massmedia för att spy galla över hur skolan behandlar deras barn, barn som det inte är något "fel" på.
Och skolan vågar inte gå emot, för då får de Skolinspektionen på sig. Vilka nästan aldrig ger skolan stöd, utan i stället ger dem skuld.

Inte konstigt att det blir fel!
Det är inte barnen/ungdomarna som man ska "skylla på".
Men vuxenvärld och skollagar.....


Träffade en gammal elev, som nu går på närbelägna gymnasiet.
- Fy fan, vad roligt vi hade när vi gick i din klass, sa han. Det var min bästa tid. Vi gjorde roliga saker jämt. Vi var ute och reste än hit, än dit.
Ja, så var det. Det var också en annan tid, fast det inte är mer än fyra år sedan jag lämnade dem.
På den tiden var vi lärare betrodda att ta med våra elever på olika upptäckande resor, i egen bil och med hjälp av föräldrar, som också tyckte att det hela var kul och lärorikt.

Usch, vad skolan/samhället förändrats bara på fyra-fem- sex år. Tycker inte att något blivit bättre .... bara ett enda stort store-bror-ser - dej samhälle.... 1984 -visionen blev delvis verklig omkring 2010....

Rensade rabatter denna varma eftermiddag, då jag trampat mig hem från skolan. Blev fint, och i kirskåls/knölklocka/kvickrots-kriget har jag för tillfället fördel. Ställningarna kommer snart att förändras.

I morgon åker mina sexor på skolresa.  Hoppas att de får kul..... samtidigt som jag med nostalgi tänker på alla de riktiga skolresor som jag gjort med mina klasser. Resor, där det var självklart att läraren skulle följa med och där resan handlade lika mycket att se på olika historiska/andra intressanta platser som att ha kul tillsammans.

Times are a-changing.....

1 kommentar:

  1. Ja, tiderna förändras och vi med dem. Fast vi vill nog helst tro att vi desamma som förr, men det är vi inte. Kan hålla med om att det är mycket som blivit sämre, men tänker man efter finns det nog saker som blivit bättre också. Fantastiska bilder du fått till. Jag gillar verkligen humlebilderna. De har lika bråttom här. Vi har bin igen. Ett samhälle/kupa står här sen någon månad och samlar nektar. Ser fram emot att få smaka på deras produktion. Ha det gott i värmen!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas