lördag 13 september 2014

Våra val


Tänkte göra köttfärspaj till kvällen.
Bad C-E ta ut ett paket köttfärs från frysen.
- Om du vill kan du ta älgfärs, det funkar nog, föreslog jag.
- Blandfärs är bättre, svarade C-E och plockade fram en frusen klump blandat kött från den kallaste platsen i köket.


Rent miljömässigt och nyttighetsmässigt borde han valt älgfärsen.
Älgkött är det närmaste vegetariskt kött vi kommer, och vi vet ju att älgarna betat i skogarna och på åkrarna här i närheten. Vad och var gris och ko har ätit eller framlevt sitt liv här i vårt land, det vet vi inget om.

Valet avgjordes av köttets saftighet och den smakskillnad som det är mellan älgkött och odlat kött...

C-E har alltid valt bort allt vad jakt heter, trots att många i hans släkt genom födsel och ohejdad vana varit inbitna jägare. Ett val som jag alltid har varit lite imponerad av, ett val där C-E vågat stå för att han ogillar jakt... men tycker mycket om alla djur, och alltid velat ha husdjur ( katter)






 Jag gillar heller inte jakt-slakt. Kanske borde vi välja bort att ta emot det älgkött, som är skogsägarnas tilldelning vid älgjakten.  Ännu har vi inte gjort det.... gratis är gratis, älggrytor och älgköttbullar är gott... och som sagt, köttet känns nyttigt.


Kamera har jag nästan alltid med mig. Är ju definitivt fotonörd, är helt betagen av vackra, intressanta, talade bilder.
Systemkameran blir sällan det val av kamera som jag gör. Ännu mer sällan systemkamera med förstorande objektiv. Idag föll valet på den senaste fotomaskinen, då jag bara gick ut en sväng i trädgården för att föreviga de vackra sensommarblommorna.

Tung kamera är lätt bortvald som promenadsällskap. Men nog borde man oftare ta korta fotopromenader, bara för fotandes skull.
Skulle vilja ha en värstingkamera för så där en 15 000 kr, bara för att se vad den kan göra med bildåtergivningen.
Jag har råd, jag måste bara komma fram till valet att skaffa en sådan.
Sannolikt är det sviter från barn och ungdom, då sådana extravaganser var ett omöjligt val, ekonomiskt sett, som gör att jag inte riktigt kommer till skott att göra det val, jag gärna skulle vilja göra.


Insekterna gör sina val.
I vår trädgård finns det ganska så mycket att välja på.
Humlorna brukar föredra den här nektar-serveringen.


Blommorna på köksbordet behövde bytas ut.
Jag kunde välja på att plocka in en bukett astrar, ett val jag gjort under de senaste veckorna.


Nu gjorde jag som amiralen, jag valde en bukett med sommardalhior i stället.
Är så imponerad över dessa blommors olika utseende, vad det gäller färg, kronbladsmängd oh kronbladsutseende.

Konstigt att pyttefrön, som ser precis likadana ut i mina ögon, kan ge denna variation av blommor.


Att sätta upp ett enkelt växthus, var ett val som vi gjorde ( fick lite extra coachning för att göra) för några år sedan. Vi valde en lite för skuggig plats, det har vi märkt, men valet att välja att bygga upp ett litet drivhus av plast, har ändå varit till stor glädje.

Grönsaker under stor del av sommaren, och framförallt, möjligheten att snabbt driva fram plantor till sensommarblommor.
Vi njuter så av våra fina växter, och av de insekter som väljer att besöka dem, både jag och C-E.


Om en stund ska vi ta en lördagspromenad.
Idag väljer vi att gå Mods-rundan. Kanske finns det lite kantareller utmed vägen... höstkantarellerna de har inte valt att komma just i dessa tider, utan naturen har gjort att de kommit fram  efter den varma och ibland blöta lång-sommaren.


Jag har valt att cykla till skolan en hel del nu, då C-E ofta besökt distriktssköterska och sjukhus.
Cykla är jättehärligt, speciellt hemresan, då man kan ta det lugnt i trampandet och njuta av sensommar-förhöstnatur och härlig ljummenhet.


C-E har valt att börja jobba på måndag igen. 50% ungefär, det blir det nog ett bra tag.
Det är en fördel att kunna välja hur mycket man vill jobba efter en sjukdomsperiod.
Tror att hans chef och kollegor uppskattar hans val, det är inte lätt att helt ersätta ett inventarie, iallafall inte om det enbart är en person som är helt insatt i vissa detaljer.

C-E kunde ha valt bort cellgiftbehandlingen, då spridningen av otrevliga celler var minimal. Men han väljer att genomföra den. För säkerhets skull.  Hoppas att det inte blir för jobbigt, utan att den, vilket läkarna försäkrar, går att kombinera med att jobba på deltid.


I morgon är det val.
Vi svenskar ska välja hur vi vill ha vår framtid.
Alla är med och bestämmer.
Det är det som kallas demokrati.

-Är demokrati bara bra? Den frågan ställde jag till min elever.
- Nä, även om man är med och bestämmer, så är det inte säkert att man får vara med att bestämma.
Men vad har vi för val?
Demokrati är ändå den bästa samhällsformen, det var vi överens om.
Trots att den har en hel del brister.


Jag har redan  röstat.
Vi valde att förtidsrösta i år.
Normalt brukar C-E vara röstmottagare.
Jag tror att han valde förtidsröstandet, för att slippa dra sin nu ganska uttjatade sjukdomshistoria, för sina valmottagarkollegor.
Ett bra val att rösta i förtid, tycker jag.
Söndagen är fri för annat..... och så slipper man trängas med folk ...


Jag tycker att det var lite svårt att välja i år. Jag valde mellan ett par partier.
Däremot har jag aldrig haft några problem att välja vilket block som jag ska rösta på.
För mig handlar det om egoism kontra dela med sig till de som behöver.
Jag vill ha ett rättvist samhälle, så långt som det går. Att det finns så många som röstar på egoism, det kan jag bara inte förstå.


Det var dukat för val då jag gick hem från skolan i går.
Mitt val avgjordes av vem jag vill se som skolminister.
Tror att många kan räkna ut vilka tre valsedlar jag valde.

Vissa år har jag röstat olika på kommun, landsting och riksdagsval. Så kan man också välja.
En gång var jag t.o.m. block överskridande och röstade på centern till kommunfullmäktige.
Faktum är att jag tror att det inte spelar stor roll vem man väljer, vad det gäller det kommunpolitiska. Fritidspolitikerna väljer ofta breda lösningar.



Skolan har fått stort genomslag i valdebatten.
Undrar om vi ska få lite högre status efter valet...

I morrn är det politiska valet gjort för alla. Jag hoppas på förändring.

Val, det har vi varje dag. Funderar på om jag ska välja att ta  fleecetröja eller huvtröja med på promenaden.
Kamera väljer jag bort... ja, det får räcka med mobilen ... och med den väljer jag att skicka Instagrambild.

3 kommentarer:

  1. I morgon ska det bli köttfärsrätt hos mig...

    Förtidsröstar gör jag, när jag inte kan rösta på valdagen. Annars går jag mer än gärna till vallokalen, tycker det är litet högtidlig procedur... Proceduren är ju samma vid förtidsröstning, nästan i alla fall... men det är känslan som är annorlunda.. Tycker jag, alltså.

    Ha en fin lördagkväll!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska ha den kameran oftare. Wow! Vilka bilder du tog. Jag vill också ha en värstingkamera men har nog inte råd. Jag hoppas verkligen att skolan får en viktig plats. Jag tillhör också samma gäng och skulle ha mycket svårt för att se mig själv som en jägare. Inte riktigt min stil. Då får jag vara riktigt hungrig. Hoppas det går bra att kombinera behandling med halvtidsjobb. Jag tycker att han fattade ett mycket klokt beslut med att välja behandlingen. Kram Bosse

    SvaraRadera
  3. Hello to all, as I am genuinely keen of reading this web site's post to
    be updated on a regular basis. It carries nice stuff.


    Have a look at my web page :: greek villa rentals

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas