söndag 12 oktober 2014

Sommarstugestängt, söndagsstädat


Solen sken över Halmstad igår.
Att det numera är höst, det märktes inte alls på vädret, men man såg det på den lågt stående solen.
Inte en chans att sitta på altanen och förmiddagsfika och samtidigt njuta av solen, som  vi ofta brukar göra när vi kommer ner till stugan. På altanen var det djup skugga, men på den lilla stenlagda plätten framför lillstugan, där var det sol.


Njöt verkligen av den nästan stekande solen, under den dryga timmen som vi satt där.
Hade bestämt möte med Johanna och Martin vid stugan. De skulle hjälpa till med stängningen ( avstängning och tömning av  vatten, egentligen) var det tänkt.
Men först skulle vi åka en sväng in till stan. Jag behövde lite råd då jag tänkte köpa dyr vinterjacka. Så tyckte jag iallafall......


Indiska blev också besökt, och jag "förälskade mig i " klänning och tröja. Kunde förstås inte motstå att handla, när klänningen - och tröjan- dessutom passade storvuxen tant.
Kom att undra när jag ska var så "fin" att jag ska ha klänning... för jag är aldrig finklädd...så där på riktigt. Så kom jag på att det blir utmärkta skolkläder... jag vill ju gärna vara någorlunda snyggt klädd i skolan... på så sätt kommer kläderna sannolikt till stor användning.


Det blev mer indiskt denna dag, för vi åt lunch på en indisk restaurang, som ligger centralt i Halmstad.
Supergott var det med de olika kryddorna till kycklingrätten, och så det obligatoriska nan-brödet, förstås.
Vinterjacka blev också inhandlad, plus ett par vinterkängor.



Johanna och jag gick en fin promenad på stranden, under det att herrarna fixade vattentömning och inställande av sommarmöblerna.
Solen speglade sig i det ännu ljumma havsvattnet, och vi insåg att det inte hade varit några temperaturmässiga problem att ta ett dopp. Men vem hade tänkt på att ta med baddräkt, i oktober?
Vi mötte tre damer som hade gjort det, och iklädda badrockar vandrade hemåt från höstbadet.


 - Du smygfotar, sa Johanna. Det gjorde jag... fast inte så att det blev så närgånget.
Det är svårt att se bilden i displayen när solen står på, så några av bilderna blev alldeles för suddiga.
Denna blev fin. Mycket folk var det som vandrade längs stranden denna helt underbara lördag, den 11 oktober.


Ett fiskkadaver hade flutit upp på stranden, Svårt att förstå vad det kunde vara. En jättetorsk?
Efter att ha fått sommargrannen Lenas syn på vad det kan vara, via FB idag, så tycks det vara en tumlare. Synd att man inte fått se den i levande tillstånd i stället. Måste vara en imponerande fisk... eller är den ett däggdjur? Ja, det är just vad den är, tumlaren är en liten val, alltså ett däggdjur, ...måste bara kolla med Wikipedia, så att jag inte skriver fel.


En helt otroligt fin dag var det igår.
Idag regnande det när vi vaknade.
Hade bestämt att det var städdags, så det gjorde inget.


Huset blev under dagen någorlunda välstädat från topp till tå, mattorblev tvättade i nya tvättmaskinen ( bästa inköpsgrejen denna sommar), nygamla mattor på rena golv,  flaskor, pappa, tidningar, plast blev levererat till återvinning, inhandling det nödvändigaste inför veckan gjordes på Tempo i Hestra, bilen blev  tvättad och städad..... och älgbiffar fixade... fast C-E stod för alla annan matlagning, förutom att röra ihop köttfärssmeten med oliver och fetaost i....

Jo, jag är ganska så effektiv och tycker att det är så gott när det är rent hus ....


Dåliga musfångare har vi... de sköter inte sitt jobb.
De ultraljudslåtande musivägkörande apparaterna levererades i fredags till mig i skolan, via flygfrakt. Två apparater är uppsatta hos oss, i garage samt i kök, och två apparater är levererade till Hjälshammar respektive Älmås.
Så nu hoppas vi på att det funkar.
Bror Roger ska få sina båda bekämpare levererade nästa vecka. är det tänkt.


Så gick denna härliga helg i rasande fart.
Vinterlysande ljuset är utställt, både på trappan och i växthuset.
Nu är det ljusens tid, nu när det är sommarstängt.
Ha en bra vecka, vilket nummer den nu kan ha.... Önskar älgarna god lycka och att så många som möjligt lyckas gömma sig för de elaka jägarna.
Tycker jag, som åt älgfärsbiff till lunch....

1 kommentar:

  1. Tack för att jag fick följa med till Halmstad. Jag är också busig och gillar att tjuvfota. Det var ju synd att du inte hade med dig baddräkt. Kram Bosse

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas