måndag 27 april 2015

Tandvårdstaxa och träningstid




-531124, sa jag.
-Nä, 1550, sa receptionisten.
Va? tänkte jag. Jag är inte född den 15 och inte 50... inte heller för hundra år sedan.... 
Sen kom jag på vad det var.
Priset för behandlingen!
Att man inte skäms att ta sådana hutlösa priser för att laga en tand. Mindre än tio minuters effektiv tid för tandläkaren, någon minut för tandsköterska att förbereda samt tid att bistå.
Nu ingår det en del personligt prat i tandläkarbesöket också.... sköterskan hinner jag avhandla en hel med under det att vi väntar på den ständigt bråttomhavande tandläkaren. Tandläkaren hinner i och för sig med några personliga fraser också.... det är en familjär stämning på den privata kliniken, absolut, 

Man ligger tio procent högre i pris än vad som är rekommenderat, det såg jag på kvittot. Men så är det sköna väntfåtöljer och high-tec i behandlingsrummet. Under det att jag väntade på min namne till tandläkare, så hann jag med att studera min tandstatus på en dataskärm samt kolla på en gigantisk närbild på tanden som tappat en bit amalgam, på en annan. Och tittade jag upp i taket kunde jag kolla textade TV4 nyheter på en TV-skärm.

Jag gillar verkligen alla som jag har kontakt med på "min" tandvårdsklinik. Receptionisten har jag inte träffat i den nuvarande rollen tidigare, men jag känner henne sedan hennes tid som lärare. Den modiga kvinnan hoppade av lärarjobbet efter förra läsåret och började jobba som ansikte utåt på Tandärkstan i stället.  Hon trivdes jättebra, berättade hon, och hade nu sagt upp sig från sin lärartjänst. 
Avundas och beundrar människor som vågar.

Men som sagt, att ha i arbetsuppgift att glatt begära 1550 kronor för utfört tiominutersarbete, det vet i sjutton om jag skulle kunna sätta mig i situation att göra. Helt hutlöst. 

Hörde att man idag har tandvården betald fram till 24 år ålder. Men sen då? Jag har råd att betala... men det har inte alla. Kan man inte inkomstpröva möjligheten till tandvårdsbidrag? Tänk den som bara får ut 15-1800 per månad... och måste lägga tio procent av månadsinkomsten på en borttappad plomb!
Antar att det fortfarande är så att om man betalt mer än 3000 kr för tandvård under ett år, så reduceras tandvårdskostnaden under resten av året.  Det är gott och väl.... men jag tycker ändå att man borde göra något åt den dyrköpta verksamheten.


Första måndagen sedan jul utan spinmix, var det idag. Tänkte att jag får väl använda vanliga cykeln då och ge mig ut i våren på "vanliga" träningstiden. Blev rundan förbi en av spinninginstruktörernas hus, den fina rundan kringa de små byarna som alla slutar på bo.....Remmabo, Spolabo, Gumpebo och Amnabo. 
Det är ganska så kuperat och jag insåg vinsten med regelbunden träning, jag fixade alla backar, i och för sig ordentligt flåsande, på tantcykeln. En härlig runda... den ska jag försöka cykla ofta ... samtidigt som jag vet att när det blir varmt och gott i luften, då vill jag göra betydligt längre rundor än denna 11 kilometersrunda.

Fick svar av VD för Vida arena idag, direkt på morgontid. Han förstod att jag var besviken på stolkvalitéten, men kunde inte göra något åt det, det var inte deras stolar... det enda Vida stod för, det var lokalen. Schysst med snabbt svar, tyckte jag... och sände vidare klagobrevet till dem som arrangerar Chess in concert. Få se om de är lika bra på att svara.

3 kommentarer:

  1. Nog borde tandvården prissättas som övrig sjukvård. Om man inte har råd till tandvård kan det påverka allmänna hälsotillståndet och i värsta fall vara ingång till svåra akuta tillstånd. Än så länge har inte jag heller några problem med att betala mina tandläkarräkningar, men hur det blir den dag jag slutat arbeta och ska leva på enbart pensionen... Då gör den stora hål i budgeten, det förstår jag redan nu.

    Cykla är underbart den här tiden på året, nyttigt för kropp och själ också.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt med en cykeltur i det fina vårvädret. Jag var också hos tandläkaren i torsdags på akutbesök. 450 kr stannade den notan på och då tog hon bort lite tandsten och fixade så att det inte skulle ila så i tandhalsarna. Känner trots det fortfarande lite ilningar.
    Ha en bra vecka så ses vi på söndag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas