torsdag 27 augusti 2015

Det droppar...

... ute idag. Helt ok med en ordentlig rotblöta....men det var attan vad det måste ha kommit fort....

... och mycket. Man märker inte så mycket av vad som sker därute, när man är under tak i ett elevfyllt klassrum, det är tydligt.


Hade bokat upp mig på spinnmixen i dag. Men det sket sig.
Brukar inte drabbas av de obligatoriska skolstartsförkylningarna, men i år kom jag inte undan.
Hostförkylningsvirus har tagit sin boning i de övre luftvägarna. Inget att gnälla över egentligen, och det gör jag inte.... men jag gnäller över att jag inte kan träna.


Vad beror det på att tanten blivit så fixerad av att röra på sig så att det känns?
Antagligen för att hon kan. För att det fortfarande funkar.
Fasar för den dagen då jag inte kan röra mig obehindrat..
Kanske kan jag skjuta upp den tiden lite, genom att just röra på mig.
Får ta en promenad när det slutat droppa ute. En halvtimmes gående, det duger det också.


Blev lite glad i veckan som gick.
Var på ett möte med en grupp som jag deltar i ... eller just då var "vikarie" i.
Min kollega, som egentligen är pensionär sedan dryga året tillbaka, fanns fortfarande med i gruppen. Hon fortsätter jobba, trots att hon inte skulle behöva....
Hon hade samma obändiga energi som alla år tidigare.
Jag blir så glad när jag möter människor som jobbar efter pensionsåldern... för, som jag tidigare skrivit många gånger, jag fasar för när den tiden kommer.
Dagar är långa, om man inte har något att fylla dem med.
Och faktum är, vår erfarenhet har fortfarande stort värde.


Träffade en annan kollega i går. Hon hade gått i pension något år "för tidigt". Men hon hade hittat en viktig sysselsättning. Hon jobbade ideellt och mycket i Sverige-Lettland-nätverket som finns i Tranemo kommun. I det ingick täta resor till baltiska länder.
Så det finns förstås annant än skolan att fylla sina dagar med. Det gäller bara att hitta det....



Vi hade besök av en grupp unga musikanter från Lettland, just utifrån ovan nämnda nätverk, igår.
Oj, vad proffsiga de var, de unga tjejerna. Vilken säkerhet på instrumenten, vilka otroliga röster.
Träning, träning, träning! Många av oss svenskar är lite för bekväma för att bli så bra!






Fick en förfrågan om att skriva en krönika i lokalaste reklambladet. Kunde inte motstå.
Skrev snabbt ihop ett stycke om geocaching.
Funderade på vilka mina intressen egentligen är. Sådana som man kan skriva om. Sticka strumpor. Ja, det kanske skulle kunna bli en krönika. Skolan förstås, men det kan kännas tråkigt.....
Foto.... kan man skriva krönika om det? Böcker jag läst....
Ska försöka få till ett par grejer till att skriva om... varför inte om "Grej of the day".
Bra med lite att välja mellan, bland det skrivna, när det är dags för inskick om några veckor.


Beundrar alla författare. Beundrar alla som är riktigt bra på något. Beundrar alla som verkligen vågar tycka, och stå för sina åsikter. Beundrar alla som gör ideella insatser. Beundrar alla som vågar göra det de verkligen vill.


Det tycks som om det slutat droppa därute.... Dags att ta den där promenaden.


3 kommentarer:

  1. Det kom lite regn här också, men det gjorde inte så mycket för jag har mest suttit inne hela dagen. Förutom hundrundorna förstås. Idag började vi på Mattelyftet på Gummifabriken i Värnamo. kan nog bli både trevligt och intressant om vi bara orkar trolla fram lite energi efter en heldag med eleverna.Vackra blombilder! Mina dahlior vill inte knoppa sig i år. Men plommon blir det.

    SvaraRadera
  2. Det kom en störtskur och jag kunde inte vänta, var tvungen att skynda till en plats jag hade bokat en tid. Kapuschong hade jag, men genomblöt på byxorna... Men det var varmt och ganska behagligt regn, trots allt.

    Klokt och bra av dig att se andras förtjänster men glöm inte att beundra dig själv för allt du kan!

    SvaraRadera
  3. Grej of the day ska faktiskt min minste ha i sin skola i år. Kunde inte låta bli att tänka på dig då
    Birgitta

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas