söndag 30 augusti 2015

Hemmahelg



Katterna rusade förskräckta tillbaka in, direkt efter utsläppet i morse.
Ett förskräckligt odjur, med  ett utseende som det  kommit från en annan planet, hade gjort dem vettskrämda. En antennhund.
Jag sov.
-Det sitter en jägare i det nyuppsatta jakttornet, sa C-E, då jag slog upp ögonen.
Klarvaken blev jag. Klockan var nästan åtta.
Tog på glasögonen för att kolla.
Jo, minsann!


20-30 meter från vår tomtgräns, med utsikt över den allt annat än roliga föryngringsytan, har det snabbt kommit upp ett jakttorn. Vi fick syn på det igår... och jag hade en idé om att jag skulle göra lite snygga sågningar i benen... i allafall på två av dem.....
Undrade vad som skulle hända... såg polisbilar med blåljus framför mig.... eller iallafall ordentligt upprörda jägare i farstun.
Jag gillar inte när folk är arga på mig.... så det blev inget av med den idén.

Funderade dock på¨vad som hänt om ett skott hade avlossats alldeles nära vårt hus, och jag hade vaknat av det med ett så skräckslaget, bultande hjärta att det helt enkelt slutat slå.
Hade polisbilen kommit och tagit med skytten och slängt in honom i häktet, i väntan på rättegång och dom för vållande av annans död???

Det ÄR inte OK att sätt upp ett jakttorn så nära ett bostadshus. Respektvisande efterfrågas!



Hörde på nyheterna, som var inställda på lokalt Jönköping, att en man blivit haffad på en återvinningsanläggning i  Gislaved, där han tillförskansat sig metall ur sopcontainrarna.
Denne man blev försatt på fri fot i väntan på fortsatt utredning och straffåtgärd.

Jag blir så upprörd när jag hör sådant. Nej, man ska inte plocka saker från återvinningsanläggningar... men om man gör det, så är det väl inte hela världen. Lagom åtgärd vore att be mannen att lämna tillbaka grejerna där han tog dem, och tala om för honom att så här gör man inte. Gör han samma sak en gång till, då blir det andra bullar....

Snälla poliser, brottsutredare.... jobba med sådant som är viktigt, se till att få fast de stora elefanterna... men det vågar ni inte/klarar inte... i stället ger ni er på skitgrejer. Ni blir inte trovärdiga på det här sättet!


Var nog ett tag sedan som vi var hemma en hel helg.
Förkylningen såg till att det blev så... och det är nog bra att ta det lugnt ibland.
I går satt jag mest i en stol.... inte van vid att vara förkylningspåverkad.

Bytte i och för sig gardiner i några rum.... det är inte läge för sommargardiner längre.


Idag kände jag mig ganska fit for fight igen och lagade för ovanlighetens skull dagen lunch.  ( C-E är den som oftast fixar detta annars.)  Det blev gryta tillagad på sådant jägarna gett oss. Fast inte skjutet med risk för att döda annat än högviltet.

Lingonskogen lockade. Åkte till två olika platser, konstaterade att det finns MASSOR av kröser, men att de är dåligt mogna ännu. Eller iallafall ganska så ojämnt mogna.
Plockade två plockare överfulla, C-E gjorde likadant... det blev närmare sex liter i spannen.
Allt hanns med på en timme....

Tog nog en timme att rensa bären... och en knapp halvtimme att fixa sylten.
Kände mig riktigt nöjd, och nöjdare ska jag väl bli, då vi plockar ännu mer bär om någon vecka....


Det är vackert i skogen nu. Finast på hela året. Vackraste ekosystem så här års... slår t.o.m sjön, tycker jag.


Plockade in denna, men mobilen fotade, bukett på köksbordet i går. Den är så fin så att man kan knappt se sig mätt på den. Undrar varför rosa, vitt och grönt appellerar så på mitt estetiska sinne.  Nedärvt... barndomsupplevelse... helt normalt... ? .....skulle kunna vara kul att förstå.

Ganska så gott med en hemmahelg ibland....men känns också väldigt positivt att vi har de flesta helger inbokade fram till i början av oktober...Hemma bra... men kul att hitta på något också... så länge man orkar och kan.

2 kommentarer:

  1. Den härliga hösten är här även om det fortfarande är lite somrigt. Det blir mycket kröser i år. Maken plockade en hel hink igår medan jag var borta på event och geocachingtur. Nu fixar han sylten också. Nyss hemkomna från en tur till Växjö och födelsedagsfirande med sonen. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Kröser finns det gott om och i år blir det till att koka krösamos på dem direkt. Brukar frysa in och göra det till vintern ibland när tiden är knapp men nu är frysen full av andra bär. Nej, inte vill man ha ett jakttorn precis vid tomten. Någon ordning får det vara! Förstår att katterna kom in med en väldig fart. Vilka vackra bilder du bjuder på. Naturen är underbar! Ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas