söndag 13 september 2015

Malmömöte








Stockrosornas sista blommor mötte vi alldeles utanför Karins hus.
Bara toppblomman kvar, alla andra blommor hade gått i frö.

Tänkte att det  var lite så med sommaren också... senaste veckan har ju varit helt ljuvlig... var det sommarens sista... eller har den ytterligare en "toppblomma" kvar? Brukar ofta faktiskt vara lite sommarkänning i början av oktober. Hoppas på sådan i år också...


Blir ganska så nostalgisk när vi kör ner till Skåne.
Under de senaste 15 åren av mitt liv, så har en del av mitt hjärta funnits där. En dotter som valde att börja plugga i Lund, den andra följde efter men bytte ganska snart bostadsort till Malmö.
Äldsta dottern vände tillbaka norrut och bosatte sig i närheten av hemtrakterna,  yngsta dottern blev bofast i Skåne och Malmö.
Får lite nostalgi-ont i magnerverna då vi passerar Lunds välbekanta skyline ... sjukhuset, allahelgonakyrkan, domkyrkan syns så tydligt när man åker på motorvägen några kilometer bort....


Blir alltid lite tårrinnande när jag kommer fram till stan där Karin bott i ( tror jag) tolv år.
Tänker på att många har sina barn /barnbarn på nära håll....och blir lite avundsjuk.
Samtidigt så känns det bra att träffa en tjej om ser ut att må prima och ha ett prima liv.... då ska ju inte den gamla modern ynka sig, utan vara glad för det.


Karins lägenhet är verkligen fin, men där skulle vi inta sitta denna fina lördag. Vi hade andra planer.
Gick de få hundra metrarna mot Möllan och åt lunch på en utmärkt thairestaurang. Därefter tog vi  vägen förbi Triangelns häftiga tågstation och gick mot fina Pildammsparken.



Vi hade tid att leta upp en geocache som råkade befinna sig i närheten. Den glada tjejen var upptäckaren... tanten hade klätt sig i för ljusa byxor för att kräla omkring på marken vid det aktuella pilträdet, nära den stora dammen..



I Pildammsparken blommade det fortfarande för fullt. Fjärilar av olika slag var helt galna i den härligt lysande kärleksörten.

Kaffe, glass.... och en god tjeckisk öl smakade alldeles utmärkt vid anrika Margaretapaviljongen.
Ett riktigt gammalt träbygge till restaurang, en mötesplats för människor på väg genom parken...


Vi har stannat till vid paviljongen flera gånger tidigare, och varje gång har vi varit på väg till ett bestämt malmömöte.... ett möte mellan vårt gul-svarta Elfsborg och malmöbornas himmelsblå MFF.
Biljetter till årets möte fick C-E i födelsedagspresent och tanten i morsdagspresent av sina döttrar, redan i maj. Då kändes det jättelänge tills dess att presenten skulle förverkligas... men oj, vad tiden satte iväg.

MFF är ju ett lag som snart ska dansa med de stora elefanterna i Champion ligan, ligan för mästarlag i Europa. Elfsborg fick däng av Sundsvall hemma på sin egen arena, före ( det snöpliga) EM-kvaluppehållet. En riktigt svag match!
Så jag tippade 5-1 till MFF, C-E tippade 4-1 och Karin 2-0 till skånelaget.... Det kändes så där att gå på match, när pessimist-tanten trodde att Elfsborg skulle bli förnedrat, ja i det närmaste "avrättat" som fotbollslag...
Nu spelade Elfsborg jättebra i första halvlek, fick mål och räddade straff. MFF kom tillbaka och tog över i andra halvlek, men lyckades bara få till ett mål. Oavgjort alltså... kändes som rena vinsten för pessimist-tanten.

Det hade hunnit bli tidig kväll innan vi var tillbaka på restaurangtäta Möllan... och då hade hungern överfallit oss ( iallafall mig) igen. Blev torsk på en mysig publiknande restaurang... där även Jonas Sjöstedt var gäst denna fina lördagskväll.


När jag hälsade på i Malmö senast- på påsklovet- så var jag och Karin i Torups bokskog och letade geocacher. Tyckte att det var en så fin skog, att jag gärna ville återvända dit igen.



Tänk där mötte vi Karin! Hon kom springande i god fart mot oss....
Passade henne jättebra att ta  den joggingtur hon ändå tänkte ta idag, i lite mer kuperad terräng och på mjukare underlag än vad staden erbjuder.


C-E och jag promenerade i ganska rask fart mellan olika geocachegömmor.
Helt underbart vackert ...


När Karin var klar med sin träningsrunda, så gjorde hon oss sällskap och fick var klätterapa. 


Även C-E fick ta några grensteg, och assistera när tanten skrivit aliaset på en blöt loggremsa.


Tio gömmor hittade vi... och det på ganska kort tid. Hittade nog ungefär lika många i april...och än finns det många kvar  i  bokskogarna runt Torups slott.


Återvänder väldigt gärna hit i slutet av oktober. Då tror jag att bokskogen är helt gulbladig.....och det skulle jag vilja uppleva....tror att det blir ett alldeles speciellt ljus av det.....


Åkte den dryga milen tillbaka till Karins place, och njöt av det bitvis mycket mera öppna landskap än vad kameran fångade vid Torup.
Skåne är vackert, Malmö är en fin stad... och en bit av hjärtat mitt finns där.
Hoppas att det snart blir tillfälle att  göra resan söderut igen.... och möta den magknipande, tårdrypande nostalgin som finns i tantens ibland lite för tunga själ.... och mycket för tunga  kropp...


Stannade till i Halmstad, passade på att ta en promenad på en nästan övergiven strand.
Det var tomt även i de flesta stugor.... men inte så ödsligt... det fanns massor av fina växter kvar i trädgårdarna.


Vi plockade med det mesta hem för tvätt och vinterförvaring. Sannolikt blir det pensionären som åker ner och vinterstänger..... så jag tänkte "Hejdå, gamla huset och tack för denna sommarn"  En sommar då vi inte utnyttjat den lillas stugan så mycket... beroende på att det sällan varit något riktigt lockande bad och kustväder.

En positiv mamlmömöteshelg blev det... tack Karin för den ( och Johanna och Martin som också var delaktiga i den roliga födelsedags/morsdagspresenten)... och tack Elfsborg för att ni såg till att vi kunde lämna Swedbank Stadion med en positiv känsla.




3 kommentarer:

  1. Det var ett tag sedan vi var nere i Malmö nu när inte sonen har varit där på ett tag. Får kanske bli en tur snart. Bokskogen är vacker när den övergår i bronsfärger. Har länge velat cacha vid Torups slott men det har inte blivit av. Vackra bilder som vanligt! Ha en bra vecka! Vi får njuta av hösten på olika sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag är glad jag har mina söner i "min" stad, det är jag som inte befinner mig där så ofta... Å andra sidan är det inte så himla långt till Lund/Malmö.... Du får försöka trösta dig med det...

    SvaraRadera
  3. Jag tittade in för att se om du gjort någon uppdatering jag missat...men jag håller mig ajour... ;-)

    Önskar dig o maken en fin helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas