torsdag 17 december 2015

Jubileum och julbord

Det var inte länge sedan vi började skolan för hösten. Åtminstone känns det så.
Och nu är det jullov. Ja, om man bortser från en dryg halvtimmas avslutningsceremoni i kyrkan, och en stunds gemensamhetsfika för personalen, efter det.
Nu är det mesta decimerat, såväl vad det gäller personal som elever.  Har bara haft halva min klass under ett par dagar, det är en förkylning med ordentlig feber som florerar. Delar ur personalen och ur skolledningen har gett sig till varmare breddgrader i såväl sydostlig som sydvästlig riktning,  för att fira jul.... något som gör mig grön av avund  f.ö.

Skrev ett "tack för terminen mail" till klassens föräldrar efter dagens skolslut.... och kom då att tänka på att det är 40 års sedan som jag  hade min sista skolavslutning under min egen utbildning, då jag blev "nybakad" lärare i december 1975. Jo, det är länge sedan... väldigt länge sedan....men tiden har ändå gått fort. Och ibland undrar jag om jag använt den rätt....
Hittade den här på FB igår. Gillade och delade. Så sant detta är ... jag känner mig inte gammal inuti... bara på utsidan. Väl är väl det.....


I love me.... stämmer dock ej... men det är en annan historia.

Julbordens tid är inne. Igår blev det dubbelt upp. Först ett fantastiskt  gott "smörgåsbord" som vår duktiga kock Ingela tillagat. Från den kommungemensanna skolmåltidsgruppen hade man beslutat sig för att satsa på ett ordentligt julbord i år. Det fanns lax, sill, paté, oxrulle, revben och mycket mer. Kolla själva!




Ost, kex, marmelad, frukt ... och en del som inte fick plats på bild, fanns också med. Samt den av alla elever älskade julmusten.

Riktigt gott var det... och lagom mängd mat framdukat. När något tog slut, ja, då var det bara att fylla på. Det fanns faktiskt lite kvar att ta fram som extra bonus till tomtegröten idag också. Inte helt fel!

På kvällen var det ytterligare ett julbord som skulle avätas. Kommunen hade bjudit alla sina anställda. Fyra sittningar fanns att välja på, igår och idag. Hela vårt rektorsområde valde gårdagens tillfälle... utan att reflektera över att det blev dubbelt upp med det goda denna dag.

Visst var kvällsmaten god den också, och visst fanns det mer att välja bland MEN vad som fick mig att i efterhand må lite dåligt, det var när jag såg hur mycket mat som fanns kvar på de två stora kallmatsborden... det var MASSOR. Inte kan man plocka fram det som stått ute i rumstemperatur i flera timmar och som folk snorat och hostat över,  ALLT måste slängas! Helt sjukt! Kunde man inte försökt plocka fram lite i taget i stället.... Nää, det känns som om jag inte vill vara med om detta med stora julbord någon mer gång... hela grejen äcklar mig!



En höjdpunkt fanns det iallafall på gårdagskvällen - ja, förutom att man fick tillbringa den tillsammans med goda kollegor  - och det var Tranemo gymnasieskolans lucias framträdande. Roligt för det pianoklinkande luciaansvariga i Grimsås att få njuta av det bästa med hela juletiden... och så är dom alltid så bra, när de har blivit ledda av världens härligaste spanjor, Juan.
Min gamla elev i från Superklassen var lucia.... och hennes båda tjejklasskompisar var också med. Naturligtvis blev det lite nostalgi i magen på tanten, då jag tänkte tillbaka på den fina klassen... en klass i stil med vad jag har nu. Grimsåsungdomar äger!

Avslutning och ( tror jag) fyrtioårsjubileum i morgon. Kantorn hotar med att han bara ska spela till församlingssångerna. Så jäkla dumt... han som är proffs! Men tanten får väl klinka till det som eleverna ska framföra...

Här  kommer lite vackerhetsmusik!






3 kommentarer:

  1. Fin sång!
    Ett julbord vill man ju gärna få smaka på. Vi hade litet julbord på skolan idag. Det var lite lagom mycket och gott. Personalen var bjudna på julbord förra veckan i Kaffestugan i Apladalen. Där gick de in för att inte få så mycket över. Det var små karotter som fylldes på hela tiden. Dessutom hörde vi att resterna togs tillvara. De kanske gick till grisarna.
    Så skönt att få sluta redan imorgon. Vi får minsann jobba till på tisdag. I år har både maken och sönerna längre julledighet än jag. Om nån börjar prata om att vi lärare har så mycket ledighet, så stämmer det inte här i alla fall. Vi börjar sen redan 7 jan. Maken börjar inte förrän 11 jan så han har 8 dagar mer ledigt än jag. Måste vara dålig planering på kommunen.
    Ha en fin julavslutning och ett skönt jullov. Vi ses på söndag.

    SvaraRadera
  2. Det ser fint ut, julbordet, men två sittningar på en dag, ja, det blir nog litet för mycket av det goda!

    Åldern!? Är det bara jag som tycker det är behagligt att vara 60+? Jag tycker det är en mycket bra ålder, men har i höst reflekterat över hur många i min ålder som verkar vara rädda för eller inte acceptera sin ålder. Flera av både mina vänner som ytliga bekanta berättar hur de gör för att känna sig unga! Jag tycker det är toppen, kan arbeta om jag vill, kan vara ledig på ett helt annat sätt än tidigare. Aldrig mer arbeta jul- och nyårshelgen. Så trist det vara att dra iväg till jobbet vid lunchtid, komma hem sent på kvällen för att sova några timmar och vara på jobbet tidigt nästa morgon. Nu bestämmer jag själv i stort sett när jag vill arbeta. Inte ens hösten har känts så jobbig när jag varit ledig när det varit dagsljus... Kan umgås med vänner vardagar på dagtid utan problem osv... Behöver inte krångla med ledighet för tandläkarbesök, frissa m.m. Jag tror inte jag behöver räkna upp mer... du vet egentligen att jag trivs med min ålder... ;-)

    God Jul och Gott Nytt 2016 om vi inte hörs innan dess!

    SvaraRadera
  3. Det här med ålder är en sak som spelar mindre och mindre roll ju äldre man blir.Själv vill jag för allt i livet inte bli tonåring igen men att upptäcka tonåringen i äldre människor det är roligt. Skenet bedrar ofta.
    Julbord har jag inte kunnat äta i år och om det är något jag saknar i sammanhanget så är det gemenskapen med jobbarkompisar. Håller helt med dig om att detta slöseri är vidrigt och kanske man får välja julbord med omsog i fortsättningen. Nog finns det ställen med ett sunt tänk även i den branchen. Njut nu av jullovet och Grattis till dina 40 år som lärare. Hurra för dig!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas