fredag 1 januari 2016

Första försöket

... att jobba mot positivism.


Trevligt att träffa alla de gamla bekanta på gårdagens nyårsfest/knytkalas.
Maten var god.... vi hade gjort en smördegsplatta med västerbottenosts-äggstanning, garnerad med lax, räkor, rom och C-Es speciella avocadokräm, som förrätt.
Huvudrätten bestod av en välsmakande fläskfilégryta med rosépeppar som smaksättare. Bröd och sallad harmonierade väl.
Till efterrätt serverades ingefärsglass med chokladrippel och kanderade nötter.
Tre goda viner förhöjde de olika rätternas smak.
Bubblet vid tolvslaget smakade ovanligt bra.

Julklappen, broddkängorna,  som jag fick för ett par-tre år sedan behövdes på dagens promenad. Det var riktigt halt på grusvägarna. Skogsvägarna var täckta av ett par cm grovkorning snö, så där gick det bra att ta sig fram även utan extra grepp.

Kollade hur många gånger jag motionerat under 2015. Skriver alltid upp sådant i femårsdagboken
 ( som idag går in på sitt tredje år). 229 dagar var fyllda av någon slags motion ( = rörelse i mer än 30 minuter). Helt ok, tycker positiva damen, men hoppas att få vara frisk under kommande år, så att en del de övriga 127 dagarna kan fyllas med minst en halvtimmespromenad.  Ser f.ö. väldigt mycket fram emot att gruppträningarna börjar igen, vecka 2. Träning på rätt nivå är en  oslagbar medicin mot trötthet, lite grann ont här och där och nedstämdhet.


Idag får det bli en dag hemma. Har varit borta och ute på så mycket olika saker under tiden sedan jullovet infann sig, så att det blir gott att luta ryggen  öronlappsfåtöljen.

Dagen har blivit elva minuter längre på eftermiddagen sedan den 22 dec. Snart är det sommar igen!



2 kommentarer:

  1. Att man fokuserar på det positiva i stället för det negativa tror jag är en bra inställning. Absolut!

    Jag brukar "säga" att runt den 10 januari märker man skillnad av mer ljus längre fram på eftermiddagarna. Men jag tycker jag redan märker skillnad vid 16-tiden! Kan bero på att jag är hemma i lugn och ro, eller kanske att jag opererat ögonen och är betydligt mer ljuskänslig... ;-) Orsaken vet jag inte, men jag gläds åt det hela! Nu går vi verkligen "på rätt håll" enligt mitt tyckande!

    SvaraRadera
  2. Det var ganska grått idag när vi var ute i alla fall, men vi vet ju att det blir ljusare och ljusare för varje dag. Det finns oftast något positivt i allt. Det svåra är väl ibland att hitta det. Vi hade en riktigt rolig och klurig första geotur för året. Den kommer jag nog att minnas med glädje ett bra tag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas