söndag 3 januari 2016

Stalledrängssysselsättning




Bra med lite sysselsättning.
Stalledrängsjobb t.ex.
Ett ganska så enkelt jobb, åtminstone för den som mockat hos diverse hästar i snart tjugofem år.
Innan dess så hade jag f.ö. övat mig på samma slags ladugårdsskötsel bakom kor. ( Inte så ofta... men det hade hänt...)

Insläpp och utsläpp ( den senare morgonsysslan sköter C-E under det att jag fortsätter sova välgörande skönhetssömn) samt utfodring och vattentillförsel, det är de uppgifter som finns
.

Så det finns en del tid att hitta på något annat, under det att ätmaskinerna konsumerar hö och via tarmsystemet formar om höstråna både vad det gäller färg, form ... och doft.

Tycker att mockning är positivt funderingsframkallande, rentav meditativt. Dagens mantra uppehöll sig kring hur det kan bli så MYCKET och så pass tungt, utav några ganska så lätta, torra hötussar, när det kommer ut bakvägen.

En kemisk process sker, under tillförande av vatten, kom jag fram till.

Ska börja med kemi i  min egen klass efter lovet. Mitt favoritämne. Hade kemi med fyrorna före lovet. Det gäller att suga länge på det gottaste...


Att göra "något annat" när vi är i H-hammar, det innebär nästan alltid geocaching. Sommartid gärna kombinerat med en cykeltur. Knappast läge för tvåhjulat denna kyliga, snöfnykande helg.

Hade några forjoi-gömmor kvar att leta upp i närheten av stan.
Det blev de första fynden för detta året. Ingas burkar blir man aldrig besviken på. Tror att den kloka kvinnan medvetet placerat dem så, att de kan loggas även vintertid.

Det fanns ytterligare ofunna gömmor i stadens västra del. Det var andra slags burkar det. Infrusna, genomblöta, ologgbara. Bra tänkt från början med att vilja glädja andra med sina gömda cacher... men inte så genomtänkt. Vad händer när det blir vinter?

Tyvärr har jag också gjort en del sådana missar. 
Men man lär sig!



Söder om Toftaholm fanns ett par nyutlagda gömmor.
Fika kors hette en.
Tänkte att det var alldeles för kallt för att fika vi den korsvägen, jag.

Nu var Fika en dansk härförare som, tillsammans med en stor del av sin utslagna här, lär ligga begravda här i Danagraven. Blodigt så det förslår, och så långt från trivsam fika som man kan komma.


Hallsjö kyrka härjades också av danskar och förstördes av dem på 1500-talet.
Snacka om krigiska gränstrakter i nuvarande gränstrakt, Jönköping/Kronobergs län.

Det finns mängder av olika gravfält från järnåldern i området....en riktig kulturbygd, där jag  hoppas att det snart kommer att finnas ännu fler gömmor, så att stalledrängarna har något att hitta på

(Tyvärr så har inte den här ganska så klädinköpstokiga damen funnit något roligt shoppingsställe i marknadsstaden.... så det där med shopping känns inte som något alternativt -något-att-göra)


Tog i  alla fall en tur in till stan, då lite matvaror behövde inhandlas.
Passade på att titta till Ornäsbjörken och dess gömma.
Har letat gömmor vid "riksträd" i andra kommuner, men inte förstått varför det kallas riksträd.
Nu vet jag. Ornäsbjörken är en speciell björk, med flikiga blad. Arten hittades i Ornäs i Dalarna, och under FNs trädår, 1985, så planterades en liten björk av denna art, i varje kommun.
Värnamo-björken trivs bra här vid Lagan, med missionskyrkan som beskyddare.

Får återkomma till sommaren och kolla närmare på de speciella bladen.



Lunchutfodring, kontakt med hästägare på hemväg..... sen var det dags att åka hem över landskapsgränsen igen.

Undrar så vem som besökt vårt hus under vårt ettdygns bortavaro. En jätte?

Eller handlar det bara om kemi och vattens olika former...?


Solen sken över våra hyggen, då jag tog en eftermiddagspromenad i femgradig kyla.

Byvägen var svinhal, trots att man grusade den med grovgrus igår.
Det var bortblåst!

Julklappen från 2013 ( tror jag) - kan vara 2012 också.... är guld värd. Broddkängor är verkligen bra för den som vet att ett fall på isig väg kan innebära både gips och operation. Onödigt att riskera, för
det är rätt handikappande, även om det bara är ett litet ben som är avbrutet.


Fick en "GottNyttÅr-önskan" från de enda levande varelserna som jag mötte på rundan.
Medger att det är fint med lite snö.... med betoning på LITE.


Upptäckte att klockan var tjugo i fyra då jag kom in i värmen igen.... och det var fortfarande ljust ute!

Härligt!

I morgon blir dagen ytterligare några minuter längre.... Tjoho!

2 kommentarer:

  1. Det var lite kyligt och halkigt idag. VI åkte till de nya vindsnurrorna utanför Reftele och loggade en burk. Mina vintergömmor, som du hittade, är utplacerade på vintern. De kom till förra årets mellandagsevent. Det kanske är därför de är vinterloggbara. Imorgon åker vi till Kalmar.Undrar om det är kallt och blåsigt där. Det kanske kan bli nån gömma loggad i alla fall. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Vad ni är flitiga med burkletande, jag förundras... ;-) Broddar är kanon, jag har varit ute och vandrat idag med broddar på fötterna. Inte kollat efter en enda geocache, mer haft meditativa tankar. Det är inte så dumt det heller!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas