fredag 15 april 2016

Fredagsfunderingar


Vi pratade om det på rasten idag, på personalrummet.
Inkludering- exkludering.
Vi pratade om barnkalas, då det flera gånger hänt att barn  hade bjudit nästan alla i klassen. NÄSTAN ALLA. Inte alla!
Inget som skolan egentligen har med att göra, men som barnen tar med sig in i skolan.
Man pratar om presenter och kläder och festligheter i klassen, men alla kan inte delta i det förväntningsfulla samtalsämnet. alla har inte fått någon inbjudan!
Varvid några förstås undrar: Vad är det för fel på mig? Varför duger inte jag?

Skärpning föräldrar som står bakom en sådan inbjudan: Så gör man inte! Alla eller ingen! Hur enkelt som helst!




Flera av oss som satt där i personalrummet kunde vittna om tillfällen då man - eller någon i familjen hade blivit exkluderad.

För egen del berättade jag om att  GRÄT, då dottern ( 7 år skulle jag gissa) berättade att alla tjejer i gruppen var bjudna på en klasskamrats kalas, alla utom hon. Kanske var det beroende på att vi bor utanför samhället, jag vet inte. För det kunde inte bero på någon av de "kriterier" som en del föräldrar anger för att inte bjuda.... bråkighet, platstagande, språkförbistring, "vi blir för många då.....

Skärpning! Det gör så djävulskt ont att vara utanför.


Flera av oss kom att tala om hur vi blivit exkluderade som vuxna.

Jag kunde berätta om hur ledsen jag blivit då de flesta i vår by åkte buss tll Stockholm och gick på teater, utan att fråga oss. Vi, som dessutom ordnat massor av teaterresor - byfester under många år.

Kanske tyckte man att jag tar för stor plats - ja, inte bara kroppsligt då - att jag vill bestämma. MEN snälla, tala om det för mig då, istället för att jag ska fundera på... Vad är det för fel på mig? ( C-E kan man inte hitta fel på sällskapligt sett ... synd om honom som har en sån kärrig... ) Varför duger jag inte?

Kanske kan jag ändra mig. Iallafall skulle jag förstå varför man "väljer bort" mig.

Tala om för mig varför jag inte blir bjuden. Jag kanske ändå kommer att tacka nej, jag avskyr ju stora fester. Men jag/vi ska ha chansen. Kanske t.o.m C-E skulle vilja gå på fest utan mig.... det vore inte alls märkligt.

Ja, jistanes vad det blev mycket pratat och funderat, som konsekvens av att några exkluderade barn varit ledsna.

Snälla alla som fortfarande har barn som har kalas  - se till så att alla blir bjudna... eller ingen.... eller bara två.... men inte alla utom två... eller EN!



Tankar inför nästa läsår är på tillväxt hos oss skolfolk.
Vilka ämnen man ska ha, i vilka klasser, vilka som kommer att jobba kvar... ska någon byta skola?

Fick under veckan veta att vi ska utöka vår undervisningstid med ca 40 minuter per vecka. Iallafall vi som har elever i åk 4-6. Vi kommer att vara tillbaka där vi var för ungefär fem år sedan, då det upptäcktes att våra elever gjorde för många timmar.
Anledningen till den utökade tiden? Mer matte!
Jag gillar matte, jag gillar roliga mattediskussioner med mina elever, jag är så stolt över det resultat mina sexor nådde på de nationella proven.
Vi har matte fyra dagar i veckan. Det räcker!
Matte är viktigt, det är mycket värdefullt att förstå och kunna utföra den vardagliga matten, den som behövs för att klara det vardagliga. Men vi behöver inte utbilda alla på högre nivå än så.... nä, jag blir synnerligen irriterad över hur det dåliga PISA-resultatet för några år sedan har påverkat vår skola. Matte har fått högsta prioritet... och jag anser att det finns ett annat ämne som borde ha det....  och
det långt för matematiken.


Svenska!
Det är självklart att varje elev/människa har ett behov att kunna uttrycka sig muntligt på ett vinnande sätt, att varje perosn måste kunna läsa och tolka olika typer av texter och kunna formulera sig i skrift, såväl innehållsmässigt som med en bra stavning och meningsbyggnad. Dessutom behöver alla lär sig att vara kritisk till det man läser och hör i olika typer av media.

Jag ser gärna att vi har en utökad timplan i svenska, gärna också i engelska, för där har det blivit färre lektionstimmar för 4-6 under senare år.

Men matte! Nej! Det räcker som det är!


Hittade ett klipp från dagens Nyhetsmorgon på Facebook.
Fredrik Paulin, killen/mannen som är på bild på en massa nyttiga flingor och grötblandningar berättade hur man ska bli smal till midsommar.

Undvik onyttigt socker, ät tills du blir mätt, ta gärna en mörk chokladbit efter maten, drick gärna några glas rödvin... och rör dej 45 minuter per dag.
Då går du ner i vikt, påstod matgurun.

Men snälla, det är ju ungefär så jag lever. Inga större avsteg iallafall.
Ändå fortsätter jag var den stora, tjocka kvinna som jag varit de senaste ... ja, minst 15 åren.
Det händer liksom inget, vad jag än gör, vad det gäller ganska så lagom ätande och rörande på sig....

Ingen pratar om vad som händer i kroppen när man åldras, ingen talar om genetikens påverkan.

Att vara lite tjock, det kan väl tyckas visa på "friskhet".... men det är inte så kul.

Tänker ibland på det, då jag går och tränar...Jag skulle gärna vilja ta en titt under sladderfettet, för där tror jag att det, åldern till trots, finns ganska  välformade muskler. Iallafall känns det så när man jobbar med dem....




Idag hade vi programmeringslektion i skolan.
Alla lärare, från F-6, i vårt område var på Mediapoolen i Borås i måndags, och fick lära mer om programmering. Mestadels jobbade vi med code.

Idag körde vi så programmering i storklass, 4-6 + några fritidsbarn. Funkade jättebra.
Funderar på om allt prat om programmering är en fluga, eller om det är ett framtida skolämne.

Bra är det i vilket fall som helst, för man måste pröva och pröva om.  Det gäller att testa gång efter annan och inte ge upp.
Bra för oss alla, det är så lätt att säga.... Jag fixar inte detta, så jag struntar i det!

Något som var riktigt bra, det var att Code finns på de flesta språk. Våra nytillkomna elever kunde programmera med hjälp av sina egna språk. Toppen!

Nu ska våra elever hjälpa de yngre att komma igång.... och så fortsätter vi minst två fredagar ytterligare....eller mer.



Dagens  promenad gick till Krokabacken topp. Det var ingen direkt värme. I dag blev såväl vinterjacka som vantar använda.I tisdags satt jag på altanen i T-shirt och knälånga byxor på eftermiddagen.

Typiskt april... både vinter och sommar! Tänk, om man kunde göra om tiden lite. I så fall skulle jag ta tjugo dagar från både november och januari och fördela dem jämnt över april, maj och juni.

Är en verklig aprildiggare.... månaden då naturen startar sin växttid igen.... och man har allt det vackra framför sig,

2 kommentarer:

  1. Vísst är vi inne i den allra bästa årstiden nu. Det tycker i alla fall jag. I dag hade vi det busblåsigt och regn emellanåt.

    Oj, upptäcker att du bytt ut ett ord som du brukar använda... till ett ord som jag tycker låter mycket bättre... Men det är jag det... ;-)

    Trevlig helg till dig!

    SvaraRadera
  2. Med spänning scrollade jag förbi de fina påskliljorna för att se vilket ämne du tycker borde satsas mer på och det blev som jag tänkte svenska. Jag är den förste att hålla med. Framförallt i dessa tider när så många faktiskt inte har svenska som modersmål. Den som kan läsa och formulera sig, skriva kommer långt även om han el hon inte kan allt. Ditt inlägg har gett mig mycket tankar. Tack och du, vi är inte så illa även om vi är lite runda och goa. :) Du ska ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas