tisdag 14 juni 2016

Lov och lågsäsong


Lov har det blivit, för några av oss som jobbar inom skolans värld. Eller inte riktigt, tisdag, onsdag och torsdag denna vecka är inarbetade dagar... möten, mattelyft ,,,,som man kan "kompa ut" när vi inte längre har några elever....eller något vi behöver göra.
Skolåret är färdigdokumenterat och skolan är färdigröjd..... sen kan man inte göra mycket mer.
Skolan kommer att vara med i tankarna under lovet, det vet jag, åtminstone vad det gäller en sådan skolnörd som jag.... så visst jobbar man en del hemifrån under sommarlovet också.....


Lågsäsong är det vad det gäller bloggandet.  Det är ganska så tyst med såväl blogginlägg som kommentarer. Folk har väl annat för sig.... speciellt som det ju har varit en fantastiskt fin försommar... om än lite för torr.
Saknar dessutom lite geist och har svårt att veta vad jag ska skriva om.  Ältar gärna det gamla vanliga ,,,, ofta negativa.... vore kul att komma med lite nya, fräscha positiva tankar.


Skolavslutningen var fin.  Prästen "skötte sig bra". Inte ett kyrkligt ord. Bara en betraktelse  om att man inte  direkt kan se om något är negativt eller positivt... det ger sig efter hand, tiden utvisar detta.

Alla barnen sjöng fint.... rektorn var glad och positiv.... jordgubbstårtan som kollegan bjöd på vid fikat efteråt, smakade jättebra.

Frökenpresenterna, i form av uteblomgrupp och välvalt halssmycke, var riktigt fina.

Här kan man kolla mer, om man vill.http://grimsas.blogspot.se/2016/06/tack-for-detta-lasar.html


Alltid är det samma knäppa diskussion kring var skolavslutningar ska äga rum,
Kyrkan eller inte.
Har man en stor aula i sin skola, en samlingssal där alla kan sitta, och där alla kan se och höra elevernas avslutningsprogram, så är det självklart att man ska vara där.
Avslutning på skolgården har jag varit med om en gång, för många år sedan. Var absolut ingen höjdare. Svårt att se, svårt att höra.
Hyra lokal? Näää, inte när det finns gratis lokaler, fina, rymliga lokaler i våra kyrkobyggnader.
Sen kan jag tycka att vi kunde få tillgång till lokalen, utan att prästen är med..... fast å andra sidan, prästen gör ingen skada..... och med tanke på att ingen kristen bekännelse sker, så är kyrkan en fin lokal i ett kristet, men religionsfritt, land.
Våra nyanlända muslimer kom med sina familjer. Gillar verkligen att se de schalklädda kvinnorna i kyrkan.
De som klagar över avslutning i kyrkan, det är ju absolut inte de som har en annan religion, utan det är knäppa svenskar, som fått för sig att deras barn inte ska tvingas till kyrkan. Hu, så dumt... tycker jag. Våra kyrkor hör till vårt svenska kulturarv!



En lärare, någonstans i Sverige, har blivit ( tidsbegränsat) avstängd från skolan för att han/hon uttalat sig negativt om en elev på personalrummet!
Inte klokt! Vi är väl inga maskiner heller! Någonstans måste man väl få släppa ut sina känslor. Personalrummet är väl verkligen platsen för detta. En fristad, där man ska kunna prata om såväl sekretessbelagda saker som  kunna spy galla över någon elev. En plats, där jag tycker att enbart personal som skrivit på sekretesshandlingar,  ska vistas. En plats som ska ha högt till tak, för dem som "har rätt" att vistas där.

Nu är det ju nästan alltid/alltid så att irritationer över elevers uppförande ganska snabbt går över.... man tycker om sina elever, men man gillar inte alltid deras beteende.
Naturligtvis måste man få uttrycka detta, som den person man är... och en del av oss är ganska bryska i vårt uttryckssätt när vi är "i affekt".
Vilken/vilka jäkligt dåliga kollegor som "skvallrar" till rektorn.



Fast just då kom jag på att jag ett par gånger varit med om att intrigmakande kollegor "skvallrat" för skolledare om vad jag skrivit på bloggen. Det var många år sedan det hände..... men vill man göra någon illa, så är det ju ett bra sätt att göra det på... speciellt som "skvallraren" blir anonym.



Sommarlovet börjar på fredag. Tills dess är jag kompledig.
Har inga större planer för sommaren.... men ser fram emot några geocachingturer med vänner, en dag tillsammans med riktigt gamla kollegor, förhoppningsvis lite fina dagar i Halmstad.... och någon övernattningsresa med lite geocachinginslag.
Helst lite mer bloggande också,,,, för det är roligt att kunna gå tillbaka och kolla i den offentliga bilddagboken.
Bilderna tog jag på skolavslutningsdagen då vi gjorde en genomresa i smörbollsland, mitt eget barndomsland.

3 kommentarer:

  1. Härliga smörbollar! I år har jag inte sett några sådana. Det var roligt att kunna vara med på skolavslutningen även om jag inte jobbar just nu. Det kändes bra att det blev sommarlov trots allt. Ska bli kul att ses för en liten geocachingtur på måndag. Jag hoppas jag mår lite bättre då. Just nu är jag lite matt i benen. Men jag kan ju sitta i bilen medan ni letar. Vi hörs och ses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ju känna hur du mår. Helt OK för mig att bara leta lite, du bestämmer över dagen.

      Radera
  2. Fina bilder. Jag har ej heller sett några smörbollar än i år... VAckra är de i alla fall...

    Önskar dig en fin sommar! Låter skönt med så mycket "icke-planerad tid" tycker, samtidigt så vet jag att en del blir stressade av det. Vet inte riktigt hur du tänker i den frågan!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas