fredag 1 juli 2016

Rolig runda


 Så kul att vännen Inga, eller forjoi som hon heter i geocachingkretsar, ville ut på en liten tur idag.
Tillsammans med Inga, så blir det sällan att man bara letar några få cacher, nej,när man beger sig ut med henne, så blir det oftast många burkar loggade.

Idag blev det 28! Det är kanske inte så mycket för riktigt bitna cachare.... men för mig brukar det mycket sällan bli mer än 10-15 loggade burkar på en runda, så för mig är det MÅNGA-ja, dubbelt upp.

Hämtade  Inga hemma i Rannäs, fikade förmiddagskaffe med henne och hennes trevliga pojkar och sedan gav vi oss av mot trakten av Vrigstad.
Stannade till vid den nyutlagda fina gömman, som firar/informerar om att Ida och Johan ska ha bröllopsfest  på logen, alldeles i närheten, den sjätte augusti.. I loggboken ombeds man att ge goda råd för ett bra äktenskap.
Kul att Magdalena ville lägga ut en gömma, sin första, med den vackraste loggbok jag sett, till sin systers och svågers ära.

 I trakten av Vrigstad finns det "massutlägg"av cacher, trailers, Där finns  en runda/sträcka med 20 -30 lite svårare gömmor och en runda med hundra relativt lätthittade rör.
Vi valde att leta gömmor utefter en femtedel av hundra-gömme-trailen.


De flesta gömmor var lätthittade, men visst fanns det några som jag gick bet på, men som Ingas falkögon spanade in. Alla gömmor bestod av små petrör, de flesta upphängda i olika träd och buskar, med hjälp av färgglada plastband.


Min favorit på rundan var denna plats, som en gång varit en "riktig" plats, ett minnesmärke att visa.

Nu var det kul att leta gömmor tillsammans med Inga.... det finns ju mängder att saker att prata om under de ca 200 meter som det är mellan varje gömma.
Men att leta ensam... näää..... att  leta upp alla hundra under samma dag.... nääää. Trailer blir tjatiga efter ett tag....
Men man kan ju återkomma och fortsätta där man slutade.....

Det är jättekul att folk anstränger sig för att  lägga ut alla dessa burkar, och att, som i detta fallet, skriva en cachebeskrivning, utifrån det namn man gett cachen, det är imponerande.
Läser man cachebeskrivningarna, så lär man sig om såväl GTA, labbar, trastar, Nina Hagen, idegran och 95 andra saker. Rena "Grej of the day" på cachingvis.
Imponerande  fakta från 66Lynx och Stampis.

För den som vill kolla närmare på rundan, så började vi här, på nummer hundra -https://www.geocaching.com/geocache/GC6KW3Z_vpt-100-labb - och tog oss  via en fin skogsväg till nummer 80.


Lunchtids-klockan hade slagit, och lite till livs, fick vi oss på Nydala café.
Det tog en stund att få maten, men då var den alldeles nylagad. Pastasås med fläskfilé och rotfrukter, det smakade supergott. Ett par, för mig ologgade cacher, fanns vid caféet samt vid den fantastiskt fina kyrkan.


Inga ville visa mig ytterligare några fina platser  som hon tidigare besökt. Bohulta stenmurar var imponerande.
Först en allé av resta stenar och sedan en lång sträcka med en jämn, gräs och mossövervuxen mur.


Askarna var mäktiga och hade bra utrymmen att gömma burk i.


Blev man lite trött eller matt av att befinna sig en meter över marknivå, ja, då fanns det t.o.m en stol att ta igen sig på. Det var dagens absolut häftigaste plats.



Alldeles nära Ohs, vid Årån, fanns en gömma som  inte heller Inga hade loggat. Terräng 1. Jodå, det klarar jag av.... men svårighet 4. Det fick bli Ingas uppgift att finna. Nog för att jag fingrade på det mesta där gps nollade, men det var Inga som fann...förstås.
Ett nytt sätt att skapa en geocache lärde jag mig.....


Nu kunde jag använda mig av denna nyfunna kunskap och, med understöd av Inga, leta fram två liknande gömmor i / i närheten av några busskurer på vägen mellan Gällaryd och Bor.

Dagens sista stopp gjordes vid spingo80s ganska nya fobi-cache. I närheten av Hjälshammar finns ett antal cacher, där man får lära sig om olika slags fobier. I detta fall gällde det fobi för jordnötter, och av den anledningen var själva burken lite mera oplastig än vad de flesta andra burkar brukar vara. 


Stannade till vid fobi-lärarens hem och sa hej.
Hos dotera min ( vilket spingo80 är) blommade rosorna för fullt,,, och dom vill jag förära de 5-6 cacheutläggare som förgyllde denna lite mulna fredag, den första juli, samt min härliga, falkögda vän Inga, som ville göra mig sällskap på en burkletarrunda.
Tack alla för en rolig dag!

2 kommentarer:

  1. Tack själv för en underbar geocachingrunda! Vi hittade många fina gömmor och hann prata en hel del. Gott fika och god mat fick jag också. En dag att minnas. Nu sitter jag vid datorn och försöker logga alla fynden. Det kommer att ta en stund. Mitt blogginlägg kommer nog imorgon för sen måste jag nog krypa ner i sängen och vila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Känner mig glad i kväll, för en fin dag...och för att du var så pigg. I morgon ska vi logga dina mystar, är det tänkt. Hittade lösningen på marskatter på ett block.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas