måndag 15 augusti 2016

Skolstart, sexton-sjutton


Det känns alltid lite spännande att börja ett nytt läsår.
Der är spännande och utvecklande att få möta nya kollegor.

Kommer eleverna att vara lika fantastiska som de var när vi lämnade dem i juni, eller har de naturligt förändrat sig, kommit in i puberteten, blivit trotsiga och utmanande?
Kommer alla elever ta skolarbetet på allvar, göra sitt bästa?

Kommer arbetet i lärargruppen, arbetslaget, att fungera bra även detta år?
Kommer vi alla att orka göra vårt bästa?

Skolåret sexton-sjutton tycks långt och är alldeles outforskat.
Man lär snart upptäcka att sexton- sjuttonskolåret kommer att ta en ordentligt fart, och att det bara rusar iväg mot jul och juni....


Konstaterar att jag är inne på mitt fyrtioförsta år som lärare.
En lång tid. Ändå tycker jag att det fortfarande är ett fantastiskt roligt arbete. Det känns så bra att vara igång igen. För mig känns det helt främmande att det ska komma en dag, då jag inte ska gå till jobbet mer.   Har lite svårt för att vara ledig.....


Vi är olika. En del njuter av ständig ledighet från sextioårsåldern. Man tycker att det är jätteskönt att göra vad man vill, eller ingenting.
En del av oss tycker att jobbet är  en positiv del av livet. Vi måste få tycka så, utan att få en massa tyckande om att vi inte tar tillvara våra liv ordentligt.
Man kan ta tillvara och njuta av sitt liv, även då man jobbar....


Eleverna börjar ännu inte på en vecka. Det är ovanligt långt sommarlov i år, åtminstone i vår det av landet.
De allra flesta elever brukar tycka att det är rätt roligt att komma tillbaka till skolan. De allra flesta föräldrar tycker också det är skönt när terminen börjar igen, när kommer in i normala arbetsrutiner.

Jag ser verkligen fram att möta eleverna på måndag.
Innan dess så ska jag bl.a. lära mig lite mer om hur man hanterar Crome Books ( datorer som jobbar direkt mot nätet och google) och hur man lämpligen jobbar som ledare för läslyftet.


Sommaren har varit toppenbra, innehållit massor av glädjefyllda saker. Jag är så tacksam för den lediga tiden, då jag hunnit träffa många vänner och nära kära.
Tänker tillbaka på allt roligt jag gjort och kommer fram till att i en fantastisk sommar, med massor av aktiviteter, så var nog den rofyllda utflykten på Algutsstorpssjön vatten, den allra bästa upplevelsen.


Skönt är att ännu under någon månad kunna njuta av fin natur, efter skoldagens slut.
Det gjorde jag idag, och tänk, trots att skolan startat igen, så kändes det som riktig sommar.

2 kommentarer:

  1. Så fort den gick sommaren det var ju inte länge sedan det var skolavslutning. Härligt att du tycker det är roligt jobba efter hela 41 år. Något att njuta av precis som de fina sensommardagar som kommer. Än är den inte slut. sommaren :)

    SvaraRadera
  2. Tur att du som lärare gillar ditt arbete, i annat fall skulle du göra ett sämre jobb än du har resurser för...

    Hoppas att ni får ett bra läsår, det blir förstås blandad kompott, men att ni får mest fina dagar..

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas