onsdag 8 mars 2017

Jante

Jo visst, sitter han där på axeln utan att man alls tänker på det.
Alltid redo att förminska, alltid redo att tala om att man inte duger och att påminna om att man har en massa fel och brister.
Som om inte det skulle vara nog, så sitter han där ständigt beredd att sticka till med lite avundsjuka, så fort som det går bättre för någon annan än vad det gör för en själv.
Jante!
På min axel har han växt sig större och större, ju äldre och mera kroppsligt vidlyftig jag blivit.
Alltid beredd att trycka ner.... du är för gammal... du är för tjock..... du är klumpig..... du är för dålig på så mycket. Nä, du duger inte!


Igår var jag på föreläsning i Gislaved. Tillsammans med fyra goda vän-kollegor.
Under två och en halv timme fick vi lyssna på denne mannens coachande tankar, om hur vi ska knuffa undan Jante från sin tyngande plats.

Visst duger man! Det finns ingen anledning att nedvärdera sig själv. Eller andra.

Se varann! Alla vill vi bli sedda på riktigt och bli positivt bekräftade.

Visst känner alla avund, men den måste ju inte utvecklas till en tärande sjukdom! Kan andra så kan jag.... man kan tänka nytt och våga sig på nya utmaningar i hela sitt liv!

Sluta gnäll på allt! Vi är suveränt bra på att gnälla, vi människor... iallafall i vår kultur. Livet blir ju inte ett dugg bättre av allt gnällande.

Var tacksam! Det är en bra träning till ett positivt tänkande. Visst har vi alla en massa att vara tacksamma för!
Kommer ihåg att jag, innan jag började blogga, skrev en form av dagbok på datorn, där jag hade med tre stående inslag i det jag skrev.
Något jag gjort bra idag:
Tacksam för:
Önskar:

Tyvärr så kraschade den datorn, och "dagboken" med den. Synd! Den hade varit kul att ha kvar!

Tomas påminde också om att vi måste lära oss säga nej till det vi inte vill, men som Jante tycker att vi måste-  och ja till de positiva erbjudanden som vi får i vårt liv..... men som Jante tvingar oss att tacka nej till, för att det blir besvär för andra.
Detta trots att vi alla är överens om att det är minst lika positivt att ge något, som att ta emot.

Jo, det var en bra föreläsning! Inte så att Jante, som genom någon Janteutdrivning, har lösts upp och virvlat iväg in i evigheten, men nog har han förpassats en bra bit ner bland celluliterna på överarmen. ( Ja, jäklar, där satt han och talade om att min erfarenhetsfylld kropp inte dög. Märk: Jag vann över honom, då jag undvek att skriva gamla kropp.)

Jag känner mig ovanligt glad och harmonisk idag..... och ska göra mitt bästa för att ha dagliga duster med den ovälkomne förminskaren. Sannolikt kommer det att finnas dagar då han hittat sin gamla välbekanta plats igen, men vid varje tillfälle som han tvingas retirera kommer jag att få ett mera glädjefyllt liv. De dagarna kan man leva länge på, och genom regelbunden träning, på uppleva allt oftare.




1 kommentar:

  1. Så sant så... Sådana föreläsningar behövs och vi behöver alla höra budskapet ibland, tror jag.

    Lycka till med att peta bort Jante - helst helt och hållet från din kropp och framför allt hjärna, för det är väl där han bosatt sig!?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas