lördag 13 maj 2017

Nöjdhet

... eller heter det förnöjsamhet.
Googlar ordet förnöjsamhet  och ser att det innebär att en förnöjsam person är glad och nöjd med det lilla.


Förnöjsam, nä, det är inte inte det ordet jag söker.  Jag är allt lite mer krävande många gånger. På gott och ont.

Jag menar nöjdhet ... även om det ordet  kanske inte finns..... och sannolikt aldrig skulle bli godkänt på Wordfued.



Nöjd med sig själv och med det man, ensam eller tillsammans med andra åstadkommer, det är man alldeles för sällan.
Så många gånger man fått höra; - Detta har vi gjort bra, men vi kan ännu bättre.
Nej, jag vill inte bättre, jag är nöjd och mer än nöjd.... och måste få vila i det ett tag,  innan nya vindar tar tag i ens göromål och för dem på andra vägar. Vägar som också kan leda till att man känner nöjdhet med det man åstadkommit.
Eller missnöjdhet.


Vår lille glädjespridare är nöjd för det mesta.   De är bara när han är hungrig eller när han blir riktigt trött som han visar att han inte är nöjd. Vem känner nöjdhet då blodsockret är för lågt eller då man är alldeles för trött. Inte jag iallafall.

Nog har denna lilla människa fått mig att se livet ur nya perspektiv och kanske också gjort mig till en nöjdare människa. Nöjdhet kände jag också, då jag såg hur fint tröjan som jag stickade några månader före hans ankomst, passade honom.



Under senaste veckan har jag kommit på mig att känna nöjdhet flera gånger om. Det är en bra känsla.
Promenader är bra för nöjdheten, och jag är så nöjd, glad och tacksam att jag kan gå ut på i stort sett dagliga promenader.

Lönehöjning kom via mail. Det här med girighet vad det gäller pengar,det förstår jag inte. Jag kände nöjdhet med den lön jag hade innan, och hade varit mer än nöjd om mitt lönelyft i stället fördelats så att alla vi som jobbar med samma barn, kunde ha ungefär lika mycket betalt för det.


Den funktinella träningen har varit förlagd utomhus vid de senaste tillfällena. I tisdags  var det kallt och blåsigt, och jag var väldigt tveksam till att vi skulle "gympa" utomhus.
Men oj, vilken nöjdhet hela min kropp kände efteråt.  Det tillför sannolikt en extra dimension till träningen att genomföra den i friska luften.


Något annat s0m jag känner nöjdhet med, det är skolarbetet.
Så mycket man kan göra, då man har "stora" elever.
Riktiga verklighetslektioner......
Denna vecka har vi kollat hur mycket det skulle kosta att asfaltera skolgården ( vilket absolut behövs) och hur mycket det kostar att fylla den stora sandlådan med sand.


Matte på riktigt, det borde man ha oftare.  En kvarts miljon går det ( minst) på att lägga ny asfalt skolgården. Sand  kostar ca 180 kr kubikmetern, hemkört.

En annan nöjhetssak, det är att det digitala läromedlet Espresso äntligen fungerar.
Köpte det i höstas, men fick inte till det.... filmerna bara "laggade".I mitten av vårterminen så hittades felet i kommunnätets brandvägg....

Helt underbart att se eleverna sitta med sina Chrome books och kolla filmer från nittonhundratalets olika decennier, och sedan efter sin bästa förmåga, göra innehållet i de korta filmerna känt för andra, via google sites.

Jag är mycket nöjd med att  arbeta med eleverna i google suite. Jag är mycket nöjd med att den ikt-ansvarige skolledaren som vi har i T-mo kommun och vad hans kunnande och positiva påverkan tillfört våra elever.


Vår fina skola, med de helt otroligt fina elever som vi har där, gör mig nöjd och glad.
Ibland är jag inte lika nöjd med mig själv, den gamla lärarinnan kan bli lite otålig mot elever som jobbar långsamt eller inte riktigt förstår.
Har väl alltid haft större tålamod med starka barn än med dem som har det lite jobbigare, men  har samtidigt - till min nöjdhet - insett att d et är väldigt roligt att jobba med elever  som behöver lite extra stöd.... bara jag får ha dem i en liten grupp, och lägga nivån där de är. Den gamla lärarinnan skulle gärna jobba som speciallärare under sina sista år.
Såg en annons att man på gymnasiet i T-mo söker lärare för att jobba mot lågpresterande  elever,  lärare med bakgrund i grundskolans tidigare år.  Blev riktigt sugen att söka... MEN jag kan bara inte överge vår fina skola....det är inte lätt att få tag på lärare till dit.
Känner lite oro över att vi inte ska få någon sökande på den tjänst som nu ligger ute.


Dagens nöjdhetskänsla nummer ett var att läsa på vännen Ingas blogg, att hon mår bättre och snart får komma hem från sjukhuset. Jag önskar henne en fin vårtid, där hon kan njuta av alla färger och dofter.

Någorlunda städat har huset blivit idag. Grönsakslandet blev sått och nu väntar vi bara på att värmen ska komma och sätta igång groningen.

Nöjdhet var ordet.... och känslan är bra.

Bilderna togs i Ulås i söndags samt på gårdagens promenad härhemma i byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas