tisdag 6 juni 2017

Rubriksrenons

Det är lite kris i kreativiteten, då man inte längre kommer på rubrik för sitt inlägg. Så är det idag......

Känner mig egendomligt låg, utifrån vad jag borde göra.... haft en härlig helg... men känner ändå ökad aktivitet i tårkörtlarna.
Gjorde just en "grej of the day" om tårar, inspirerad av en artikel i Illustrerad vetenskap.

Tårkörtlarna  sitter ovanför ögonlocken, i riktning mot yttre ögonvrån.  Det finns tre sorters tårar, bastårar, reflextårar och känslotårar. Bastårar produceras dygnet runt och återfuktar ögat vid varje blinkning. Reflextårar stimuleras då man exempelvis skär lök eller då man får in smuts i ögat. Såväl bas som reflextårar innehåller bakteriedödande proteiner och andra ämnen som hjälper ögat att hålla sig friskt.
Känslotårarna är annorlunda, de innehåller bl.a. lugnande hormoner som hjälper till att lindra stress.
Jag är inte stressad, men ändå känner jag klumpen i magen, den som står i så nära kontakt med känslotårarna, de som molar där uppe över ögonen. Knäppt, knäppt.... undrar varför. Jo, jag vet väl... jag fixar  inte att  folk "bråkar", jag fixar inte riktigt att få fixa det allra mesta, men inte riktigt bli sedd för det.... Jag avskyr att se mig i spegeln... och kan bara inte förstå dem som lägger ut selfie efter selfie... skulle aldrig kunna....avskyr mig själv.....
Jag som har ett BRA liv.... kan absolut inte begära mer av livet än vad det gett mig....
Varför kan jag inte bara känna mig glad....för det borde jag vara.....??

Helgen har innehållit mycket trevligt och glädjande......

Städade huset då jag kom hem i fredags. Härligt när det känns rent och luktar såpa.

Tog en ordentlig promenad till Kroken i lördags förmiddag. Naturen är underbar, och det är så roligt att det finns så många fina hästar kring det välbekanta stallet.


 Klockan ett i lördags var vi bjudna på dop i Rångedala kyrka. Elvira döptes och lite känslotårar bildades bakom ögonen.


Fika bjöds det på i församlingshemmet. Bullarna var otroligt goda. De goda kakorna blev lite för bra vid normal lunchtid.....


Nostalgi infann sig då denna tavla fanns på hedersplats i församlingshemmet.
När jag gick i skolan, så fanns det en församlingssal i en del av skolbyggnaden. Där samlades man för t.ex. syföreningsauktioner och körövningar. Tavlan hängde längst fram i denna salen.  Den visar kyrkan, Erika affär och min mammas gamla skola... samt gamla prästgården i bakgrunden.
Nostalgitårar.... nästan... det är också känslotårar.


 I söndags var vi i Malmö.
Det är alltid så otroligt roligt att besöka Karin.
Glädjande att se det nya livet ta större och större plats.

 
Besökte Karins sambos restaurang och fick smaka de godaste pizzor jag någonsin ätit. Sanning... inte bara sånt man säger. Min pizza var täckt av cremefraichesås,  vit och grön sparris och brynt smör. Inte nyttigt för tjock tant, men sagolikt gott.


Kunde inte motstå en kula hasselnötsglass. Även fast jag borde. Ett sådant matparadis, saluhallen i Malmö.
Och så roligt att träffa Karin och Marcus. Det får bli någon mer resa i sommar.... och det kan säkert passa bra när Karin gått på semester/mammaledighet i mitten av juli....


 I går, då det var klämdag, gick färden till Ulås.
Denna vackra trädgård,


 så helt annorlunda mot den spartanska utemiljön i Dalsgård....


Hästarna stortrivs i sitt nya hem.


Men vad är det för snabbväxande djungel som finns i utkanten av den stora tomten?
Växer från grunden/jorden på våren, nu redan närmare två meter hög. Någon som vet vad det är.... och hur man utrotar.... för den växten känns som en växt i en skräckfilm...


Och så denna underbara varelse.
Konrad.... glad.... nöjd.... social.


Blev en promenad på numera välbekanta vägar.
Till Hindsen.


Runt de närbelägna gårdarna. Midsommaren förebådades av de vackra nävorna.


Bitkamp med "extra-syrran-barnflickan" Tuva.


Hur kan man känna sig låg då man fått  vara tillsammans med denna glädjespridare, detta charmtroll i nästan tio timmar.

Kanske för att han finns på femtio minuters bilkörningsavstånd. Jag vill ju träffa honom nästan  varje dag. Fast tänker också att det måste vara jättejobbigt för familjen om jag skulle ha bott för nära.....

Till hans kusin kommer det att vara tre timmars körväg nästan..... Det finns många som har det "värre"ju....

Är så glad att Johanna och Martin gett mig denna mormorsgåva!


Nationaldagen har inte firats på något sätt. Jag är ingen nationalist.....
Gräset blev iallafall klippt... igen.

 I morgon är det vardag igen. Känns ganska så gott. Hade planerat friluftsdag för hela skolan i morgon, men den har vi ställt in... det ska ju bli massor av regn. Hoppas att det ska passa att genomföra den på de två "möjliga" dagar som finns kvar av terminen.

Tårarna från molnen, de är välkomna och välbehövliga.



1 kommentar:

  1. Så roligt att kunna åka och hälsa på barnen. Vi planerar ett kalmarbesök till helgen om jag orkar. Stockholm får vänta. Är fortfarande lite svag. Blir andfådd vid ansträngning. Men jag åker gärna en runda efter midsommar. Ha en riktigt bra dag på Store mosse.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas