fredag 4 augusti 2017

Bolmen

Mitt ute i färjeleden, så kändes det som om man befann sig på en jättesjö.  Vatten och öar, så långt man kunde se.

Balkongkänsla fick man också, där ute på line-färjeleden. Så fint att pynta färjan på detta sätt.

Överfarten från Sunnaryd till Bolmsö, den tog tio minuter. Det gungande en del, mitt ute i farleden.  Klockan tio prick avgick vår tur-färja. Vår bil var det enda som färjades.
Returresan blev en vänteresa. Vi kom inte med den färja som var på väg in då vi ställde oss i kö. Åtta bilar tycktes färjan ta. Vi var bil nummer åtta. En rackare med släpkärra gjorde att vi fick en halvtimmes väntetid. Vi satt inte i sjön! Bara femton-tjugo meter därifrån.

Bolmen ÄR en stor sjö. Sveriges tionde största, närmare bestämt. Dessutom är den ö-rik. Ca 350 öar lär det finnas i sjön. Rik på fisk är den också, gös, gädda.abborre, lax och öring finns i Bolmen, vars största djup lär vara dryga 35 meter.

Tanken med dagens utflykt till Bolmen var dels att åka runt lite på Bolmsön, och då med hjälp av guidning från de geocacher som finns där, dels att åka till Tiraholms fiskrestaurang för att avnjuta närfångad fisk samt att inhandla lite insjöfisk, i första hand gös.

Det finns inga mängder av geocacher på Bolmsö. Ändå hann vi inte med att uppsöka dem alla, innan vi blev hungriga och tog färjan tillbaka till Sunnaryd, för att åka vidare till Tiraholm.
De cacher vi letade upp, de var väldigt enkla att finna.
En kyrkcache fanns förstås.... och alldeles i närheten av dem, blommade dessa blommor. Undrar om det är en invasiv sort... de ser lite hotfulla ut.....
Kan det vara en gullrisväxt, tro?

Bolmsö och områdena kring Bolmen har varit bebodda länge.Under vikingatiden så bodde det mycket folk på ön. En stor gravplats från denna tid, Spökkullen, vittnar om detta.
Vackert var det, med alla gravkullar och resta stenar där inne i ekskogen.

De cacher som vi sökte upp, de låg strandnära. Till Motudden fanns en relativt bra "skogsväg". Inte tänkt för gemene man att köra på, men geocachare är ju inte gemene man.

Regnskurarna kom och gick, men de var inte värre än att man kunde ta skydd under ett träd.

Något fikaställe som var sommaröppet dagligen finns inte på Bolmsö. Vi tog med kaffe hemifrån, och så stannade vi till vi ett nyöppnat fik i Gislaved, Cityfiket, och köpte onyttigt fikabröd.
Jaja, det är som det är.... ett wienerbröd en gång i halvåret gör varken till eller från för tjock tant!
Gott var det, och badsugen blev jag där vi den fina stranden. Men, även om jag haft baddräkt med, så hade jag nog inte badat idag.... inte så mysigt när det regnar...

Vid Bolmstad så går bron över till fastlandet. Nu hade vi inte alls tänkt oss att åka över dit denna väg, men cachen på "revet" passade bra att leta upp. Roligt att hitta burkar som lades ut,innan jag hade en aning om vad geocaching var för något. Här fanns det en sådan gömma.

Upptäckte, då jag fixade till bilderna, att vissa bilder gör sig bra i svart-vitt. Antagligen de allra flesta.

Vid Kråkudden fanns de första mogna rönnbären. Eller iallafall de första röda, som jag sett i år. Smakar gör jag inte, för som räven uttryckte det, rönnbär är surt!

Roligaste cachen fanns här också. Läste i andra cachares logagre att de inte kunde få upp burken, för det satt en spik i vägen. Hahaha.... konstigt att sjömans-cachedesignern inte tagit bort de loggarna...
Det var ju spiken som var huvudet på spiken!

Bara något hundratal meter från denna plats, fanns både året-runt-hus och fritidshus. En plats som man inte skulle tacka nej till att bo på!

I hamnen i Backarebo, hade vännen Katrin lagt ut en gömma.
Så här långt söderut  hade vi inte begett oss, om det inte funnits en cache som skickat ut sitt lockrop. Både hamnen och den lilla byn, var ett riktigt smultronställe.

Loppisställe fanns det på ön. Där fanns det många bilar -och presumtiva kunder- men det är inget för oss. Skräp har vi så det räcker här hemma. En våffelstuga som har öppet på onsdagskvällar såg vi också. Antar att det är fullt med MC-folk där då.
Vid de här vackra djuren gjorde vi dock ett fotostopp....

De var inte jätteenkla att få med på bild, men till slut lyckades det.
Antagligen så gjorde fotostoppet, att vi fick vänta extra länge i färjekö.
Men som sagt, vi satt inte i sjön.

Det är tråkig skogskantad väg mellan Sunnaryd och Tiraholm. Men den som väntar på något välsmakade....Grillad fisk, gös+gädda + lax, smakade utmärkt.
I affären inhandlades filéer av samma arter.
En cache hittades lätt.

Tog en "ny" väg hemåt. Genom Unnaryd.
En kyrkcache fanns där och när jag skulle logga den, så kom det en ordentlig åskskur. Tant blev något blöt!

Hembygdsdsården fick också ett snabbt besök. Hit skulle jag vilja återvända och besöka bonadsmuséet. Få se om det blir av... Unnaryd ligger trots allt en bit från alfarvägarna...

En bra utflyktsdag blev det.... ganska så ok att vara ute korta stunder mellan regnskurarna. Bolmen med omnejd är helt klart ett område att återvända till!