söndag 8 oktober 2017

Peaks


Idag var denna tanten på vårt landskaps topp. On the peak of Västergötland.
Femton meter högre än Ålleberg, med sin fina utsikt.... 53 meter högre än Isaberg i Småland, 18 meter högre än Taberg. Två toppar med otroligt vackra utsiktsplatser.


Galtåsens högsta punkt ligger mellan åkermark och skogsmark, Några kor syntes beta en bit bort, och lyfte man blicken något, så såg man flera röda hus.

Vägen upp till toppen var behagligt sluttande. En topp som de allra flesta klarar att ta sig upp till, utan större ansträngning.

En fullt synlig plastpåse, innehållande ytterligare en plastpåse med en plastburk, innehållade en loggbok, fanns på toppen. En cache som gömdes, utan att egentligen vara gömd, redan 2008.

Lite toppnotering på den gömmans ålder, faktiskt!


Två peaks stack upp ur  Åsundens  vatten vid Marbäcks badplats.
Där fanns en liten lagom runda på... tja... en dryg kilometer och fyra cacher.


En vackerhetsplats i hösttid. En fin promenad på smala delvis steniga stigar, därute på näset.


En ganska så kylslagen dag har det varit. Man/jag har inte vant mig vid ensiffriga plusgrader ännu. För, trots att sommaren har varit lite halvtaskig, så har det varit ganska behaglig temperatur. Tror att det bara var en vecka sedan jag använde "knäbyxorna"... 
Men man får allt börja vänja sig vid kyla snart,.... ingen peak direkt!



Att komma ut och leta lite burkar, kändes toppen.
Målet för dagens tripp var dock detta ställe, Källebacken.
C-Es syster berättade att hon varit där för någon vecka sedan. 
"Källebacken" vad är det? undrade jag. Hade inte hört talas om stället.
Källebacken är ett helt obeskrivligt fikaställe, i den här ladugården.


Går inte att beskriva, måste upplevas. Rekommenderar  verkligen ett besök i det som både var café och butik... och där man kunde köpa med sig nästan allt som fanns i lokalen.


C-E nöjde sig med att beställa "dagens macka", medan jag slog till på stort och beställde en bit pecannötspaj. En absolut peak, vad det gäller goda kalorier. 

Ja, det var verkligen ett toppenställe!


Efter ett besök på Västergötlands peak, så blev d et klunch på ett annat toppenställe, Hofsnäs herrgård.
Deras fiskgryta är nog den godaste fiskgrytan jag vet.
Mycket folk var det på Hofsnäs, precis som det brukar vara. Inte så många ute i snålblåsten på de fina promenadstråken dock. Vi tog den kortaste rundan ... lite av de vackra omgivningarna vill man ju se.



Veckan rusade iväg. Tror att de största peaksen var träningstillfällena.... jag mår så bra av dem, liksom av promenaderna.  Torsdagens seneftermiddagspromenad, bjöd på helt underbart höstväder.


Hos Roger och Helena bjöds det på oktoberfest i går kväll. Gulaschsoppa och olika ölsorter... samt trevlig samvaro med de mesta grannarna. Det är inte ofta man ses numera. Kul när det blir av.


Veckans högsta, mesta peak, det var dessa bilder.
Döttrarna med varandras babisar...



... och med sina egna.
Inte hade man ens kunnat drömma om att få två  små ögonstenar, födda med mindre än åtta månaders mellanrum.  Bilderna har Martin tagit, då han och Johanna och Konrad var på besök i Malmö i fredags.  
Toppar och dalar, det är väl det som är livet. Mina senaste toppar har jag nått oförskämt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Tänk så stor Konrad blev på en gång när man ser de små liven så här på samma foton. Jättefina foton!

    Geocaching, ja det får bli om ett par veckor, måste ut och lufta mig litet då tror jag. I alla fall finns det en del TB i mitt hem som vill ut och se sig om... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en god människa du. Som tar hand om TBs. Jag låter dem vara kvar jag. Fy och usch på mig. Ha det gott!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas